Josefine

    Hej! Jag går just nu ett tekniskt basår i hopp om att få behörighet att söka drömutbildningen arkitektur teknik på Chalmers till nästa höst. Problemet grundas i och med att jag inte har betygen som krävs för att bli antagen, och hoppas därför på att jag kommer kunna skriva väldigt högt HP (1.8 krävdes i höst). Men bara arkitektur krävdes endast 1.5 på vissa lärosäten, och kan därför känna att det känns mer realistiskt. Jag undrar därför lite om hur det ser ut med jobb osv efter en dubbel examen hos arkitektur teknik vs bara en enkel arkitektur examen. Tänker fram och tillbaka varje dag, och skulle gärna vilja ha någon annans synpunkter:)

    Kan även tillägga att jag gick ut IB med 41 poäng, vilket inte räckte till någon arkitekt utbildning när jag sökte nu i höst. Det känns därför nästan hopplöst och slöseri att gå det tekniska basårret då jag endast kommer nyttja det om jag får tillräckligt högt HP resultat, vilket känns orimligt just nu då jag lägger all min fria tid till att plugga för basåret inte HP.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine!
    Genom att du studerar förbereder du dig också, samtidigt, till högskoleprovet. Högskoleprovet mäter hur allmänbildad och "duktig" man är på diverse kunskapsfrågor. Genom att studera på en teoretisk utbildning förbereder du dig i allra högsta grad inför högskoleprovet. Givetvis är det också bra att även specifikt förbereda sig just inför högskoleprovet, t.ex genom att lösa gamla prov och jämföra sedan med facit.
    Du skriver om att du lägger all tid på att läsa på basåret. Här tänker jag så här: heltidsutbildning förutsätter cirka 40 timmar i veckan i studieinsats. Om man behöver lägga mycket mer tid på sina studier så kanske det är fel område eller fel nivå på studierna... alltså kanske ligger personens styrkor inom ett annat område eller så kanske en lite mer praktisk utbildning på t.ex yrkeshögskola skulle passa bättre? Det finns några utbildningar inom arkitektur inom yrkeshögskola. Nedan kan du se några exempel:
    campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter
    campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    Och även utbildningar som inte har ordet "arkitektur" i sitt namn kan också ha med arkitektur att göra, t.ex
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim

    Du kan också titta på lite andra utbildningar, om du vill - t.ex
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör

    Du kan också titta på "liknande yrken" som t.ex Landskapsarkitekt.

    Med frågor om eventuella skillnader i karriären på grund av att man läser en viss högskoleutbidlning inom arkitektur (och inte en annan högskoleutbidlning) - var god vänd dig till bransch- och fackorganisationen Sveriges Arkitekter.