Siri
    Hej
    Jag brinner så mycket för rymden och indrar hur man går till väga för att bli astronom?
    1: behöver man högt betyg i alla ämnen för att komma in på diverse utbildningar?
    2:vad är behlrighetskraven?
    3: hur lång är utbildningen?
    4:är det många som hoppar av för att utbildningen är svår??
    5: vad ligger lönen på?
    ?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Siri,
    Det 3-åriga Kandidatprogrammet i fysik med inriktning astronomi finns bl.a. i Uppsala, Stockholm och Lund. Många lärosäten erbjuder också ett flertal orienteringskurser på grundnivå i astronomi. Dessa finns bl.a. i Göteborg och Uppsala.

    Kandidatutbildning inom astronomi finns på många lärosäten, bland annat Stockholms universitet och Uppsala. I fysikprogram kan man också ibland välja kurser inom astronomi.

    Kandidatutbildningen byggs generellt sett på med en 2-årig masterutbildning, där man kan specialisera sig inom olika områden som exempelvis astronomi och astrofysik.

    Efter avklarad utbildning finns goda möjligheter att doktorera och sedan arbeta med astronomisk forskning, både i Sverige och utomlands.

    Angående behörighet, så brukar det vanligtvis krävas godkända betyg i Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Se exempel på en lämplig utbildning: uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program.

    Se också gärna en lista på utbildningar på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=astronomi.

    Astronomer kan också arbeta med astronomiska aspekter i rymdindustrins projekt.
    Var god se vidare - framtid.se/yrke/astronom.