Basma
    Hej!
    Jag har nyss börjat 1:an, Natur och Vetenskapsprogrammet. Jag har sedan längesen haft vanlig svenska fastän att jag har arabiska som modersmål. Jag har velat läsa Svenska som andraspråk istället för Svenska. Jag har gått till min SYV men pga. av att jag läser franska blir det en krock i schemat och enligt hen var det ej möjligt för mig att byta till Svenska. Jag undrar om jag kan välja svenska som andraspråk i 2:an istället. Eftersom att min SYV inte har gett mig något svar vänder jag mig till er istället. Bör jag prata med rektor? Tacksam för svar!
    /Mvh Basma

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Basma,

    kursen Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1 är en kurs som med Godkänt betyg måste ingå i examensbevis i alla gymnasieprogram.
    Det går därför inte läsa SAS 2 i stället för SAS 1; det måste vara just kurs i svenska på nivå 1.
    ***
    Däremot kanske går göra så att du går i en klass med elever som läser Svenska 1, men att du sedan gör slutprovet i SAS 1 i stället. I minder skolor eller om det saknas lärare, vet vi, att det ibland blir så - att elever som läser svenska och SAS läser tillsammans i samma språkgrupp, men att läraren varierar/anpassar undervisning och att eleverna sedan får betyg i olika kurser, trots att de under läsåret gick i samma språk-grupp på samma lektioner.
    Fråga din lärare i svenska om hen kan tänka sig ta till den lösningen? Rektor kan besluta om att det blir så, även om läraren är "emot" för att det är rektor som är ytterst ansvarig.

    Bästa hälsningar

    Peter