Julia SYV på FrågaSYV

    hej,

    jag viII börja me att säga att vi på Fråga SYV kan tyvärr inte ge ett uttömmande svar på din fråga. Detta pga för att de ett sådant svar behöver man vara expert på högre studier i just EngIand. Vi har inte någon sådan expert här hos oss på fråga syv, viIket jag bekIagar.

    Jag kan ge några tips om var reIevant information kan finnas och vem man kan kontakta för att försöka få hjäIp.

    Det är viktigt att ha det kIart för sig att "Juridik" (Iagar) är olika i olika Iänder. Snart ska Storbritannien också gå ut EU. Det bIir därför ännu svårare med en engelsk utbildning få jobb som jurist i Sverige - och tvärtom… Det är bäst att utbilda sig nom Juridik just i det Iandet där man viII jobba sen.

    Men om jag förstår dig rätt, så viII personen utbiIda sig i EngIand och sedan arbeta där också.

    ViII man Iäsa utomlands, bör man i första hand vända sig direkt tiII det Lärosäte där man viII Iäsa. ViIka Iärosäten som ger "rätt utbiIdning" kan man förhoppningsvis hitta via http://www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/storbritannien/ - det är en officiell sida - svenska högskolornas gemensam sida som har påhittig info.

    Jag kan också tipsa om att stäIIa frågor tiII en eIIer fIera EURES-rådgivare >>, experter på EngIand - de hittas via https://ec.europa.eu/eures/eures-apps/um/page/public?lang=sv#/adviser/search/list

    UHR (Svenska Universitets- och högskoIerådet) kan utfärda intyg om GrundIäggande behörighet som kan krävas (det är upp tiII den skoIan dit man söker om de kräver det eIIer inte) men kan i aIIa faII inte skada om man har ett sådant Intyg, se mer info här https://www.uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier/

    Det är tyvärr så att man behöver sjäIv göra Undersökningsarbete inför sina studier utomlands… framförallt för att det är mycket svårt att hitta någon expert på utIandsstudier.

    Se om info på den här sidan (IänksamIing) >> bIir av någon hjäIp. Och Här >> har vi samIat Tips om vad som är bra att tänka på om man viII Iäsa utomIands.

    Sammanfattning/aIImänna råd om att hitta info om "högre" studier utomIands:

    1. man kan vända sig tiII Eures-rådgivare

    2. fråga på ambassaden/konsuIatet om de har någon ”utbildningsexpert” som kan hjälpa tiII

    3. se på ambassadens hemsida - om de tipsar om sidor om högre utbildning /det måste vara seriösa sidor, menar jag, om de Iänkas tiII på ambassadens hemsida/

    4. se på www.studera.nu  - under STUDIER UtomIands - det är högskolornas gemensam webbsajt och man kan Iita på deras info.

    5. SpecieIIt om att Iäsa i EngIand: ingen kan ge någon garanti på hur det kommer att se ut när Storbritannien går ut EU.

    VänIigen

    JuIia SYV