Ehlin
    Hej, jag går just nu samhällsvetenskapspogramet och kommer i 2an välja samhäll, då det är det enda som finns på denna skolan. Men mina tankar har förändrats lite sen jag började. Jag har lite funderingar på att bli specialistläkare. Kanske typ Neonatalläkare eller narkosläkare. Jag undrar lönen för yrkena och finns det någon som helst möjlighet för mig att utbilda mig till detta? Hur går jag isåfall tillväga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ehlin,
    det är en lång utbildningsväg till Specialistläkare >>.
    Man måste först bli Läkare >> och det kan man i Sverige göra endast via läkarprogrammet. för behörighet till läkarprogrammeet behöver du examensbevis från gymnasiet, det är OK med examensbevis från Samhällsvet.programmet men du måste också, för Särskild behörighet, ha godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.

    Du kommer behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet - du kan hinna göra det på ett år. Sedan är det 5,5 år på läkarprogrammet; sedan minst 1,5 år AT-tjänstgöring och efter det 5 år specialistläkarutbildning.
    Det kommer alltså, i bästa fall, ta ca 13 år efter gymnasiet för dig att bli Specialistläkare och eftersom du ännu går 1-a året på gymnasiet, "pratar" vi då lön om 15 år... Vi vet, på ett ungefär, vad specialistläkare tjänar idag, men ingen kan med någon säkerhet svara ang. 15 år framåt i tiden.
    Kika gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se - yrke/lakare; AT-läkare; yrke/specialistlakare; yrke/neonatallakare.
    Vänligen
    ANNA