Emelie
    Hej!
    Jag har gått på ett naturbruksgymnasium inriktning djurvård och nu studerar jag i Skara, Biologiska yrkeshögskolan djurvårdare på utökad nivå.
    Jag vill gärna bli smådjurslärare/sällskapsdjurslärare för gymnasie elever. Jag har sätt att man kan läsa till yrkeslärare, men min fråga är vilka mer kurser man behöver för att bli smådjurslärare för gymnasieelever. Vill veta hur jag kan gå tillvägas då jag försökt googla massa men inte riktigt hittat hur .
    MVH Emelie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    det är lärarbrist i Sverige och många jobbar som obehöriga lärare som kan t.ex kallas för Juniorlärare>>> eller som Lärarassistenter>>> - dvs de saknar lärarlegitimation och kanske t o m inte har någon pedagogisk utbildning; ofta har de någon form av eftergymnasial utbildning, men ibland inte ens det - dvs endast gymnasiekompetens; rektor bestämmer vem hen anställer (väljer den bästa som hen tror mest på, av alla som söker jobbet).

    En Annan sak är det att bli BEHÖRIG lärare - då ska man få Lärarlegitimation från Skolverket och ett av villkor för att få Legitimation är att man har fått Lärarexamen. För att få lärarexamen ska man ha läst minst i 3 år på heltid (180 högskolepoäng) på Högskola/Universitet (som regel). Ibland kan man få legitimation med rätt så lite högskolestudier men i så fall i kombination med arbetslivserfarenhet inom "rätt område" - i ditt fall att du ska ha jobbat med djurskötsel och/eller med undervning på Naturbruksgymnasiet, dvs som obehörig lärare.

    Om vad som krävs för att bli YRKESLÄRARE och vilka lärosäten som har examinationsrätt för yrkeslärare i Sverige - kan du se i https://www.framtid.se/yrke/yrkeslarare

    Sedan är det också så att i fall man får jobb som Obehörig lärare och jobbar "ett tag", så kan man få hjälp att bli behörig - inom olika projekt, som VAL (vidareutbildning av lärare) eller "lärarlyftet"; så en verksam obehörig lärare kan bli behörig, ex. genom att läsa på halvtid och jobba halvtid samtidigt... olika konstellationer kan finnas inom olika projekt.

    Mitt råd till dig blir därför att du söka jobb som obehörig lärare; men att du samtidigt söker till Lärarutbildningen (ta kontakt med studievägledare på lärarprogrammet och gör upp en studieplan som passar just dig);
    i fall du får jobb som obehörig lärare och om du samtidigt kommer in på Lärarutbildningen - kan du sedan välja vilket du vill göra;
    om du endast får erbjudande om eller ELLER om utbildning - då tar du det som du blir erbjuder - i alla fall så länge... och sedan kan du se, vad du vill göra framöver.