Elvin
    Hej, Jag har pluggat till meteorolog i mitt hemland i fem år (i Azerbaijzjan). Just nu studerar jag grundläggande (svenska som andraspåk). Jag skulle vilja fråga om vilka ämnen dessutom jag behöver studera i Sverige om jag vill godkänna mitt betyg?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elvin,
    vad är ditt karriär/yrkesmål i Sverige? Vill du bli Meteorolog>>? Eller vlill du kanske jobba med ngt. annat?
    Det är bra om du kan komma i kontakt med de svenska meteorologer för att se hur yrket utövas i Sverige; det behöver inte vara samma villkor och exakt samma arbetsuppgifter som i ditt hemland.
    Du kanske vill i ställe satsa på något annat yrke? kanske på ngt. mer eller mindre "närliggande"? Kika ex på seismolog eller du kanske vill satsa på ngt. helt nytt?
    Har du skickat dina betyg till värdering/bedömning eller inte än?
    Info om Bedömning av utländsk utbildning finner du på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Angående svenska språket
    du behöver lära dig så mycket svenska som möjligt så snabbt du kan i tal och i skrift, vilket jag tror du själv också vet. :)
    Det formella kravet för att kunna komplettera med kurser på högskolenivå (om undervisningsspråk är Svenska) är att få godkänt betyg i SAS, svenska som andraspråk 3 (tredje kurs på gymnasial nivå, efter SAS 1 och 2). Läser man svenska på heltid - kan man klara SAS 1-3 på 15 veckor, men det är tufft att läsa så snabbt och få klarar det. Rekommendationen är att "blanda" studier i svenska med andra studier på svenska, ex. kan du läsa kurser i samhällskunskap, historia, geografi, biologi - där terminologi "på svenska" förekommer och då blir det lättare att ta till sig språkkunskaperna.

    Du kan kanske vända dig till Meteorologiska institutionen på Stockholms Universitet.

    • : Tack för förtydligande svar. Ha en bra dag.
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från en Studievägledare/  Karriärrådgivare på
    Meteorologiska Institutionen (MISU) på Stockholms Universitet. Var god läs nedan:

    Den största arbetsgivaren för meteorologer i Sverige är SMHI i Norrköping >> och jag vet att SMHI just nu (maj 2018) håller på och expanderar och har på relativt kort tid lagt ut flera tjänster inom meteorologiyrket. Så för tillfället ser det bra ut för meteorologer men som med många andra yrken så beror det såklart också på vad man vill rikta in sig på tex prognosmeteorologi, forskning, miljöanalys, klimatanpassning, modellutveckling m.m.
    Min rekommendation är att ta kontakt med SMHI, som även har kontor på flera platser i landet. Om man är intresserad av just MISU (Meteorologiska institutionen på Stockholms Universitet) så är det enklast att söka upp en forskare som är aktiv inom det område som man är intresserad av för att fråga om ett eventuellt studiebesök eller andra tips.

    Med Vänliga Hälsningar