Carolina

    Hej, Jag tog studenten förra året och har sedan dess läst in fler ämnen och planerar på att göra prövningar i ett par nu till hösten. Dock så bor jag i Uppsala kommun och jag tycker att de har för få prövningstillfällen per år (2 stycken).

    Jag läste någonstans att man kan prova kontakta gymnasieskolor där ämnet lärs ut. Jag undrar om man i sådana fall kan kontakta gymnasieskolor som har egna prövningstillfällen på skolan som inte krockar med Uppsala Prövningsenhets provperioder.

    Kort sagt: Kan man göra prövning i gymnasieskolor som har egna prövningsperioder under året (efter studenten) UTAN att bli hänvisad till Uppsalas Prövningsenhet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina,

    det är inte förbjudet att kontakta gymnasieskolorna med frågor om att få lov att göra prövningar; dock får man i princip alltid Nej! - det går inte, - som svar. Detta pga det är mycket arbete med varje prövning och prövningsavgift täcker inte på långa vägar de kostnader som den som erbjuder prövning, tar på sig. De som anordningar prövningar går back ekonomiskt på varje prövning som de erbjuder; därför säger de Nej så mycket de bara kan.
    Det som är dina rättigheter är
    - att få anmäla dig till prövningar (om du hittar var de tar emot anmälan) i ALLA KOMMUNER i hela Sverige;
    - att få betyg efter en genomförd prövning och om du har flera betyg i samma eller i "motsvarande kurser" då är det Högre betyg som gäller.

    Varje kommun får organisera prövningar som de själva vill. Prövningar får erbjudas. Men det är inte reglerat i vilka kurser, hur många eller hur ofta; därför blir det väldigt olika i olika kommuner.
    Förklaringar till varför det så svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning är många: det är inte bara den att prövningsavgift täcker inte kostnader för prövning, utan även Lärarbrist + att det har blivit populärt att göra prövningar (vilket kan bero på att priset är överkomligt, 500 kr, och man behöver inte kunna uppvisa några betyg när man anmäler sig till en prövning och man kan höja sitt meritvärde ganska mycket med hjälp av prövningsbetyg).

    Sammanfattning
    du får kontakta alla ställen där prövningar görs eller kan göras, men var beredd att få Nej rätt mycket. Gymnasieskola där du läste förut, har inte längre ansvar för dig; dock är det inte förbjudet för skolan att hjälpa dig genom att ge dig möjlighet att göra prövning på skolan. Å andra sidan, om din skola ska hjälpa alla sina f d elever (från olika avgångsår) med prövningar - kommer inte tid eller resurser finnas att bedriva ordinarie undervisning. Och för rättvisans skull, om du får hjälp varför inte de andra som också gick på din skola?
    Kommer du att vända dig till gymnasieskolorna, där du inte gick förut, är det inte heller förbjudet att de erbjuder dig möjlighet att göra prövning på skolan, men där är det ännu mindre chans att de vill hjälpa just dig (du var ju inte deras elev).

    Varför blir man ofta hänvisad till prövningsenheten i just "din kommun"?
    Jo, även om det är tillåtet att göra prövningar i alla kommuner, oavsett var man är folkbokförd eller var man bor, så är det praktiskt icke-lämpligt att anmäla sig långt hemifrån (då man behöver åka till prövningsstället minst 2 gånger med ca 2 veckors mellanrum och resor och andra omkostnader kan man inte få ersättning för). Och så är det många som inte vet att man får göra prövningar i alla kommunen (de blandar ihop det med Undervisning i grund- och gymnasiekurser på Komvux, som man får i den kommunen där man är folkbokförd).

    Jag förstår att det är inte alls ett sådant svar som du vill ha. Men tyvärr kan inte vi här, på Fråga syv, påverka situationen med prövningar. Vi kan endast - suck! - konstatera att det mycket svårt att hitta var man kan anmäla sig tilll prövningar (och blir allt svårare).
    Om man höjde prövningsavgiften - skulle färra anmäla sig, men det är ju inte bra med tanke på att folk ska ju ha råd att göra prövning; prövningar ska inte vara endast för de "rika", men när alla har råd - blir det svårt att hitta var man kan göra prövning. :(

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänliga sommarhälsningar
    Julia syv

    • : Tack för svaret. Det har sannerligen blivit svårare att finna lämpliga ställen som erbjuder prövning.
    • Julia : Japp, håller med dig. Om du är behörig sökande till en högskoleutbildning, kan du samtidigt som du söker möjlighet att göra prövningar, även planera för att göra Högskoleprovet; alla som vill får Under anmälningsperioden - anmäla sig till högskoleprovet och det är även lite billigare, 450 kr, än att göra en prövning. Även om man gjort högskoleprovet några ggr, kan man ändå göra HP ännu en gång.