Elev
    Om man söker om 1:an, finns det en risk om att man inte kommer in på sitt val? (utifrån betyg), och vad gör man då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dany!

    Ja, det kan finnas risk att man inte kommer in på betyg. Du konkurrerar om utbildningsplats (precis som du gjorde förra året). Vi råder göra följande:

    - sök flera olika utbildningar (olika program eller samma program men på flera olika gymnasieskolor);

    - fort sätt läsa på under resten av året på din nuvarande utbildning och i fall du inte skulle komma in på en ny utbildning, har du då plats på den utbidlningen som du läser nu. Även om du får plats på en ny utbildning, kan du ändå stanna kvar på din nuvarande utbildning (men för det måste du fortsätta läsa på bäst du kan och försöka få så många godkända betyg som möjligt).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • Elev : Ja, men det jag undrade över är om det finns en annan anledning än bara betyg till att inte komma in. Jag gick ut 9:an med 320p och söker nu till en linje med 250p
    • Elev : Exempelvis att en rektor inte tillåter för att man är 1 år äldre osv
    • Anna : Nej, inga sådana hinder och anledningar finns. Du söker på samma villkor som de elever som går i åk9 idag. Rektor på en enskild gymnasieskola har inget att säga till om. Antagning till gymnasiet sker på lika villkor för alla elever som söker på "vanligt sätt" dvs på sina betyg. De undantag som finns är det för elever med funktionshinder och särskilda skäl och finns för att underlätta för dem att komma in. Det funkar inte åt andra hållet, dvs ingen kommer att "sätta käppar i hjulet" för en elev med höga betyg.
    • Elev : Okej tack så mycket, var lite orolig tidigare men nu känns det bra
    Läs alla kommentarer