Martina

    Hej! Jag har bekanta som kommer att flytta till Sverige från Polen. De har ett barn som har gått klart högstadiet i Polen och som skulle vilja börja på gymnasium i Sverige efter att de har flyttat hit. Barnet har inte lärt sig svenska än. De undrar om hur antagningsprocessen går till och hur man ska gå tillväga. Var kan man hitta information kring det? Tack på förhand för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Martina,
    undervisning på gymnasiets nationella program i Sverige är på svenska och man måste då ha kunskaper motsvarande godkänt betyg i svenska från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan (eller i SAS, svenska som andraspråk - också från år9 i grundskolan).
    På engelska kan man läsa på IB-programmet, som är den Internationella utbildningen; IB-skolorna finns dock inte i alla städer i Sverige.
    Se en lista på de svenska gymnasieskolorna som erbjuder IB-programmet (undervisning på engelska).
    ****
    Angående "bemötande" så beror det på elevens Ålder och i vilken stad hen ska vara folkbokförd. Du/ni kan med fördel vända dig/er till Utbildningsförvaltningen i den staden där eleven kommer vara folkbokförd.

    Gymnasieguiden.se/gymnasium kan man se presentationerna av alla de olika svenska gymnasieskolorna (av dem några finns utomlands, men ej någon i Polen, dock - i alla fall inte som det är nu, i juli 2019).

    Är eleven 15 år eller yngre, så brukar hen "sättas in" i en klass på grundskolan, t.ex i årskurs 8 eller 9 där hen får försöka lära sig svenska samtidigt som hen läser eller repeterar kurser i andra ämnen.
    Är eleven 16 år eller äldre - brukar hen erbjudas plats på IM:Språkintroduktionen.