Sabrina
    Hej! Jag valde att läsa matte 5 som individuellt val i trean. Jag har dock insett att jag inte kan räkna med så höga betyg i den kursen. Vill därför sätta den som en utökad kurs och ha tyska 5 som individuellt val istället. Jag känner att jag heller vill läsa tyska 5 eftersom jag anser att det är roligare och jag vill lära mig mer och därmed få ett högre betyg som höjer mitt jämförelsetal. Jag vill dock även hålla igång matten så att jag inte halkar efter på högskolan i framtiden. Jag har för tillfället någon utökad kurs vald.

    Mina frågor är:
    1. Kan jag göra som jag har beskrivit ovan?
    2. Kommer det utökade valet av kurs påverka mitt jämförelsetal?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina!

    Att läsa utökade kurser är ett Undantag, som beviljas av Rektorn.

    Vilka kurser som din skola (SYV och Rektorn) sätter som "utökade" i ditt Examensbevis - bör enligt reglerna, bestämmas på förhand. I din individuella studieplan bör det stå att "den och den kursen" ... t.ex Matte 5 - kommer att läsas som Utökad kurs. Det bestämmer du och SYV tillsammans innan kursen påbörjas.

    De kurser som i examensbeviset är markerade med "U" räknas in i jämförelsetal i två fall:

    1. om de krävs för behörighet

    eller

    2. om de ger Meritpoäng.

    Matte 5 kan krävas för behörighet men det är ganska ovanligt. T.ex finns det några program på Tekniska högskolor där Matte 5 krävs för särskild behörighet.

    Att matte 5 ger Meritpoäng är däremot, vanligt. Läs om Meritpoängen och reglerna kring dem på www.gymnasieguiden.se här >>

    Men om du uppnår max i merit (som är 2,5) med de kurser som ingår som "vanliga kurser", dvs inte U-kurser - då får du inte merit för Matte 5 och i så fall räknas inte betyg i den kursen i ditt jämförelsetal.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare