Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Exempel på jobb/yrken som en utbildad teolog kan få: informatörkulturvetarejournalistfolkhögskolelärare
    projektassistentutbildningsadministratör
    utbildningsinformatörföreläsareutbildare
    intervjuarehandledareforskarassistent.

    En magister- eller masterexamen ger en bra grund för forskarutbildning och ger samtidigt också bättre chanser när man söker jobb. Magister är det 1 års påbyggnad, på heltid, efter 3-årigt kandidatprogram; Master är det 2 års påbyggnad, på heltid, efter kandidat.

    Teologie magisterexamen (1 år påbyggnad efter 3 år, kandidat) kan också utgöra den vetenskapliga delen i utbildningar till flera yrken inom olika religiösa samfund, ex. prästpastor och diakon.

    Bli forskare
    Med en magister- eller masterexamen i teologi kan man söka vidarestudier på forskarutbildningsnivå och på sikt kunna bli forskare.

    Det är lite "diffust" vad man kan få för jobb. Det finns ytterst få anställningar där yrkestiteln är Teolog, däremot kan man jobba inom kultur, information, utredningar av olika slag som många andra akademiker gör; om inte så att man satsar på forskning och på att bli högskolelärare.

    Vänligen

    Julia SYV