Mahdi
    Hej FRÅGASYV.
    Jag är på 2:a året, Vård och Omsorg programmet och var tvungen och komma in på det för att sedan kan hitta jobb och jobba, på grund av några privata orsaker och situationen. Alltså det är inte mitt program som jag ville från början.
    Jag tänker nu att fortsätta och göra klart gymnasium och få VO-examen men sen ska jag plugga till annat efter gymnasiet, kanske elektriker.
    Frågan är att vad ska jag med Vård-Omsorg examen, göra för att plugga till annat yrke såsom elektriker eller bygg? Vilka vägar finns för att når dit? Var ska jag vända mig för att plugga? Är kostnadfri eller måsta jag betala?
    Om jag skall gå direkt till yrkeshögskolan och plugga vidare, vad behövs att jag göra?
    Tack
    • : För att plugga Bygg eller till Elektriker på Yrkeshögskola, behöver man Grundläggande utbildning inom samma område från gymnasial nivå, alltså att man gått på byggprogrammet eller på EE-programmet på gymnasiet - eller på Komvux, annars är man obehörig och kommer inte att antas.
    • Liselotte : Tack Leif för din kommentar! Det stämmer bra, det du svarade. Jag håller med.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mahdi,
    en svår situation; och framförallt pga din ålder. Om du är 19 år redan nu, så är du för gammal för att söka om till åk1 på gymnasiet; annars skulle jag råda dig söka om till årskurs ett på gymnasiet på rätt program, vilket är det sättet som är det bästa och säkraste, om man vill bli Byggnadsarbetare eller Elektriker.

    Från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år, kan du läsa på komvux, oavsett vilka tidigare studier du har bedrivit. På komvux kan det finnas möjlighet att läsa till byggnadsarbetare eller till elektriker, men om du redan har en gymnasial utbildning, exempelvis blir utbildad undersköterska (vilket man blir på VO), kommer komvux med mycket stor sannolikhet svara att du får söka jobb och inte läsa till ett nytt yrke; eller att du får söka till vidareutbildningar för undersköterskor, som exempelvis:
    - på yrkeshögskola finns det vidareutbildningar för undersköterskor, ex. kan man läsa till Specialistundersköterska >, till Apotekstekniker >, till Tandsköterska eller till Steriltekniker <.
    - på högskola/universitet kan man läsa till Sjuksköterska, till Arbetsterapeut eller till Fysioterapeut.
    ****************
    Jag ser stora svårigheter i att kunna - som vuxen - utbilda sig till byggnadsarbetare eller till elektriker - om man redan, sedan innan, har en fullständig gymnasial utbildning. Det är inte förbjudet för komvux att ta in personer som redan har gymnasial utbildning och ge dem en ny yrkesutbildning, men det sker mycket sällan (på grund av att komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och med gymnasial utbildning är man inte längre kortutbildad).
    När fyller du 20 år - under kalenderåret 2018 eller under kalenderåret 2019? Det är en rätt så viktig fråga att veta svar på. Svarar du på den, kan jag ge dig ett bättre råd.

    I vilket fall, kika gärna på yrken:
    Specialistundersköterska
    Tandsköterska
    Steriltekniker
    Apotekstekniker.

    ___________________________
    Om yrket Elektriker inklusive vilken utbildning som krävs - läs gärna på Framtid.se/yrke/elektriker.

    Byggnadsarbetare är ett samlingsnamn för ett stort antal olika bygg-yrken. Var god se info på Framtid.se/yrke/byggnadsarbetare.

    Liselotte
    • :

      Jag undrar att får jag med VO-examen från gymansiet, fortsätta och plugga vidare inom EL eller IT på yrkeshögskola om jag kompletterar särskillda kurser för just den utbildning jag vill gå.? Jag menar att bör man ha en EL-examen från gymnasiet för att kunna plugga vidare på yrkeshögskola på något EL-utbildning eller räcker det att man bara ha någon examen oavsett vilket program man har gått på gymnasiet?

    • Julia : Man måste tyvärr ha grundlig gymnasial utbildning inom El för att kunna fortsätta plugga vidare på yrkeshögskola på någon El-utbildning. Det räcker alltså, inte att bara ha någon examen. Och just inom "el" är säkerhet oerhört viktig. Det finns tyvärr olyckor där även erfarna elektriker skadas svårt eller till och med omkommer när de utför el-arbete. Ingen yrkeshögskola skulle ta in någon på "el"-utbildning utan att de har en mycket grundlig utbildning inom rätt område på gymnasial nivå. --- Visserligen, om du skulle komplettera med alla de nödvändiga el-kurser på komvux, skulle det kanske gå, men komvux kommer inte bereda plats om du redan har en gymnasial utbildning "i bagaget", tyvärr. De nödvändiga el-kurserna läser man annars på komvux på heltid under 3 terminer (1,5 år); sedan är det också många gånger svårt att hitta praktik för att kunna ta yrkesbevis. Det är långt ifrån alla el-företag som tar emot lärlingar.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till elektriker ligger på Gymnasial nivå. I första hand är det inom undgoms-gymnasieskola som man utbildar sig.
    På komvux kan det finnas yrkespaket till Elektriker som brukar gå på 3 terminer på heltid, men de som antas brukar nästan helt sakna tidigare gymnasiala studier; de har alltså endast Grundskola bakom sig. Detta på grund av att komvux är tvungen prioritera sökande med kort tidigare utbildningsbakgrund.

    På yrkeshögskolan kan elektriker vidareutbilda sig till exempelvis Elkonstruktörer. Se exempel på en yh-utbildning till Elkonstruktör: https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/elkonstruktor

    Om du ser på behörighetskraven till den utbildningen (länk ovan) - ser det ut som att det skulle vara lätt att skaffa sig behörighet; det är ju endast några få "el-kurser" som krävs, tycker man, men... så ges inte de kurserna som fristående, utan ingår i "Elektriker-paketet" på komvux och till den blir man till 99,99% ej antagen om man redan har gymnasial utbildning, sedan innan. Det uppstår på det sättet en "omöjlig situation" för personer som valde fel på gymnasiet och vill efter gymnasiet bli Elektriker. Oftast går det inte alls. Då får man välja - antingen satsa på ett annat yrke eller komplettera med teoretiska kurser på komvux eller på en folkhögskola och söka till Högskoleingenjör eller Civilingenjör (som är högskoleprogram) - till de tekniska högskoleprogram behöver man inte ha kunskaper i yrkeskurser från Elektriker-utbildningen, utan det krävs i stället mycket Matematik, Fysik och Kemi + examensbevis från ett valfritt gymnasieprogram.