patrik
    Att ta studenten 2år sent är de mycket, folk i närheten säger att det är mycket sent :((((((
    • Milla : Vi har kontaktat ett stort antal gymnasieskolor i Stockholms område men ännu inte fått ngt posivitv svar. Det är möjligt att skolans egna SYV-ar kommer att skriva kommentarer eller nya svar på din fråga. Håll därför utkik här på Fråga SYV men vi hör givetvis av oss så fort vi hör ngt från någon skola som talar för att du eventuellt skulle kunna byta till deras skola! Vi håller tummarna!
    • : Jag är 17 och ska nu iår börja gymnasium så jag är ungefär också 20 när jag tar studenten :) tycker inte du ska oroa dig om det, hellre att gå om än att missa massa kurser och få flera f :)
    • Milla : Tack Sarah för din kommentar! Vi på fråga SYV håller med dig helt och hållet! Vi tycker också att det är mycket bättre att klara kurserna och få en bra utbildning på gymnasiet!det är ett moget sätt att tänka som du gör.
    • Ludmila : Maila till [email protected] som är Studivägledare på St:Eriks gymnasieskola. De har plats på El-programmet och vill diskutera byte av utbildning med dig.
    • Ludmila : 08-508 38 218 är Josefins tel.nr - du kan ringa eller maila eller både och! :) och Lycka till!
    • Ludmila : Mathias Sköld SYV på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-stockholm, Tel 070-428 71 43 [email protected], hälsar att du är välkommen att kontakta honom i maj om du fortfarande är intresserad av att byta program inför åk2.
    • : Just nu har jag kontakt med Elektrikergymnasiet om jag får negativ svar från dem då kan jag kontakta honom.
    • Anna : Bra! Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Vi håller tummarna!
    • : Jag fick negativ svar från Elektrikergymnasiet vilken otur jag har:(
    • Anna : Så tråkigt! :( Men kontakta de andra skolorna som visade intresse och svarade att du kanske kan få byta. Sök också till åk1 samtidigt, är mitt råd. Lycka till!
    • : Jag har sökt till åk 1 länge sen. Jag har möte imorgon med en annan skola vi får se vad de säger.
    • Anna : Bra att du sökte till åk1. Vi får hoppas det går bra på mötet med en annan skola imorgon. Vi håller tummarna och hoppas på det bästa!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    Vi på Fråga SYV tycker inte att det är mycket sent att ta studenten 2 år senare än de flesta av dina jämnåriga.

    Vi känner många elever som är både 2 och 3 år äldre när de tar studenden. Anledningar till varför man blir "försenad" kan variera mycket:

    - vissa går om ett år på grundskola och sedan ett år på gymnasiet

    - andra elever har jobbat efter grundskolan (inte många men det finns exempel på det) och söker till gymnasiet 2 eller t o m 3 år senare

    - det finns elever som blir "försenade" på grund av sjukdom, svåra händelser i familjer eller pga de har ändrat sig flera ggr och bytt program flera ggr.

    Det finns säkert ännu fler anledningar till varför man kan bli 2 år "försenad".

    Det är varken sig konstigt eller hemskt. Det är OK. Det viktigaste är att man hittar rätt ställe att utbilda sig på, hittar sin väg i livet, sitt yrke och sina mål, som man vill sträva efter.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och med allt annat som du väljer att satsa på!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : "Det är varken sig konstigt eller hemskt. Det är OK." vad mena du med det jag förståg inte?
    • : Mina kusiner säger att de är onödigt att byta:( jag vet inte vad jag ska göra de säger du kmr förlåra 2 år de skiit mycket sent. ingen aning vad jag ska göra.
    • : sen mina vänner säger att dem kmr vara mycket yngren dig
    • Anna : Jag menar att det INTE är konstigt och INTE är "hemskt" utan ganska i sin ordning, ganska vanligt förekommande. :)
    • Anna : Jag har ett förslag: hör med rektor på det programmet dit du vill byta - om du kan byta nu, på en gång, "hoppa in i åk1" - då kommer du att "förlora" ett år och inte 2.
    • : de går inte.
    • Anna : Då vet du det, då kan du i alla fall undersökt den saken. Dina kusiner, som avråder dig från att byta program, vad tycker de du ska göra? Vad är deras förslag?
    • : de säger att fortsätt även om du klarar inte av gå till komvux men grejen är jag förlårar 1-2 år där också de blir jämn.
    • Anna : Vad önskar du att vi på Fråga SYV gör?
    • : vet inte
    • : kanske ni vet vilka skolor som brukar ta mot elever så sent i el programmet.
    • : ?
    • Anna : I vilken del av Sverige bor du?
    • : Stockholm
    • Anna : Vilka gymnasieskolor har du redan frågat och fick "nej" som svar på fråga om du kan byta till åk1 nu, hoppa in eller över nu. Eftersom du svarade att det "går inte", måste det betyda att du redan har frågat på några skolor.
    • : 3 i Huddinge kommun en jensen södra. bara dem.
    • Anna : Vi ska se om vi kan hjälpa dig hitta en skola som du kan byta till nu. Vi kan inte lova att det går, men vi ska försöka.
    • : ja tack för ni försöker. :)
    • Anna : Men Jensen Södra erbjuder inte El- och energiprogrammet ju? http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-sodra
    • : jag frågade samhälle. då jag va mellan el och samhälle. nu vill jag till el
    • : Några skolor erbjöd inte el jag frågade dem npn annan yrkes program och samhälle. Men helst bill jag yrkes program
    • Anna : OK, jag förstår: helst vill du byta till Elprogrammet men kan tänka dig även ett annat yrkesprogram. Vi ska fråga runt på skolona men det kan du själv också göra. Du kan fråga på alla de skolor och program som du kan tänka dig att läsa. Vi vet inte exakt VAR I STOCKHOLM DU BOR - och kanske hittar plats på en skola som det blir för långt för dig att pendla till.
    • : Jag bor nära huddinge iaf cirka 15 min borta.
    • Liselotte : Gör en lista på alla gymnasieskolor som ligger inom pendlingsavstånd från dig. Alla gymnasieskolor som finns i Sverige idag hittar du på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium
    • Peter : Jag har ett förslag. Jag skriver ett nytt svar på frågan.
    • Mikael : Bor du söder om eller norr om Huddinge - det kan hända annars att vi hittar en skola som kan ta emot dig men det blir väldigt lång resväg för dig till den skolan ... Bäst är det om du själv kontaktar alla de gymnasie skolor som har yrkesprogram och som du kan pendla till. Ang yrkesprogram så finns det 12 stycken: kan Du tänka dig läsa på vård-& omsorgs programmet eller på restaurang ?
    • : jag kan tänka mig läsa på vård och omsorg. jag bor nära huddinge sjukhuset ungefär 10 min långt
    • : vård och omsorg kan också funka bra ifall om jag får hoppa in.
    • Mikael : Ok, då vet vi det! Vi försöker nu hitta någon skola som kan ta emot dig.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Patrik

    jag tycker att dina chanser är extremt små (obefintliga) att byta nu, mitt i vårterminen.

    Jag tycker du har mycket större chans att byta EFTER ÅK1 - innan åk2 och hoppa in i åk2 ett yrkesprogram.

    Jag ska förklara hur jag menar: om du kämpar på nu, läser så gott du kan och får så många godkända betyg du kan från Teknikprogrammets årskurs 1, kan rektor på ett yrkesprogram fatta beslut om Individuellt anpassat program och då kan man byta ut en del kurser från ett yrkesprogram och du ska förhoppningsvis kunna uppnå Kraven för gymnasieexamen (du kanske tycker att det inte är så viktigt att kunna uppnå kraven för examen, men rektor kan inte ta in dig om det inte finns någon chans att du kan uppnå de kraven).

    Så, mitt förslag är att du kämpar på bra nu och tar upp frågan om byte av skola när du vet vilka godkända betyg du får i din nuvarande skola i slutet av maj.

    Samtidigt - sök till åk1, så att du får plats i åk1 från hösten 2016. Du kan alltid tacka Nej till en erbjuden studieplats. Men om du inte söker till åk1 (med start hösten 2016) nu, kan du tyvärr finna dig i en situation när du inte hittar någonstans att byta till och inte får någon ny plats i åk1 - och då har du bara två alternativ i så fall: fortsätta på Teknikprogrammet (på din nuvarande skola) eller hoppa av gymnasiet helt.

    Mina råd till dig:

    1. gör ansökan till åk1 till många olika skolor och till alla de yrkesprogrammen som du kan tänka dig du vill läsa;

    2. kämpa på (gör ditt bästa) under vårterminen - för att få godkända betyg i så många kurser du kan;

    3. gör en lista på alla gymnasieskolor som du kan pendla till och kontakta dem när du vet vilka kurser du kommer att få godkända betyg i från åk1 på Teknikprogrammet - för att fråga om de kan ta in dig i åk2 på ett yrkesprogram.

    Hälsningar

    Peter Syv

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Se på Den här skolans presentation och fundera på om du skulle vara intresserad av att göra studiebesök till den för att det kan finnas möjlighet att byta till den skolan.

    Om du är intresserad, ta kontakt med skolans SYV Tina Johansson - du hittar hennes kontaktuppgifter på skolans hemsida.

    hälsningar och lycka till

    Mikael SYV

    • : Jag har skickat mail till henne vi får se vad hon säger.
    • Mikael : Vi får hoppas på ett positivt svar och håller tummarna!
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Var god kontakta Studievägledare Josefin Qvarfordt som är Studievägledare på ST:Eriks gymnasium

    Josefins kontaktuppgifter är:

    [email protected]

    och tel.nummer till henne är 08-508 38 218

    Josefin har meddelat att hon vill diskutera med dig angående byta till deras skola till El-och energiprogrammet.

    Lycka till!

    L. :)

    • : Jag har fått svar från elektrikergymnasiet också rektorn i den skola ska prata med min mentor. om jag får negativ svar från dem jag mailar till st:eriks.
    • Mikael : Ok, men jag råder dig maila till st.eriks nu. Om du får flera erbjudanden, kan du välja.
    • : St eriks gymnasiet sa att det går inte för att läsårsplanen skiljer mycket:( vi får se vad elektrikergymnasiet säger.
    • Mikael : Ok, då vet vi det! Du och vi har nu gjort allt som vi kunde göra och nu hoppas vi på lite tur!
    Läs alla kommentarer