anonymlitenrackare
    Jag har hört att man kan ha praktik utomlands, vad gäller om man vill ha den i t.ex USA? Vad är det för saker att tänka på?
    • Peter : Tänk på Försäkringar (ta reda på vad som ingår i din/dina föräldras hemförsäkring & om du behöver en extra reseförsäkring), vaccinationer och var du ska bo när du vistas utomlands.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    Mycket kort svar på din fråga är: så länge du inte är myndig, har dina föräldrar (vårdnadshavare) stort ansvar och de måste godkänna att du ska åka utomlands och tar på sig ansvar för i princip allt som kan hända med dig när du är utomlands.

    Ett mer detaljerat svar, som förklarar varför skola inte kan ta på sig ansvar på ditt utländska praktik, är det som följer nedan:

    det är inte förbjudet att på högstadiet eller gymnasiet åka utomlands för att genomgå praktik (PRAO eller APL). Eftersom i den svenska lagstiftningen saknas det reglering kring det, blir det föräldrarnas (vårdnadshavarnas) ansvar att ordna med försäkringar och stå för de kostnader i samband med resan, som inte skola kan stå för.

    Skolorna har inte rätt att förlägga obligatorisk praktik utomlands. Skolans rektor, som alltid har det yttersta ansvaret, kan tillåta att genomgå praktik utomlands, om elevens vårdnadshavare ordnar möjlighet för eleven att göra det, om de samtycker och tar på sig ansvar för att ordna allt det "praktiska" kring resan: biljetter, boende, logí och försäkringar.

    Vi känner till några fall då rektorerna beviljade ledighet från skolan i en eller två veckor (på föräldrarnas skriftlig begäran) med vetskap om att eleven kommer att åka till utlandet för att genomgå praktik. Denna lösning förefaller kanske som den mest användbara (praktiskt sett).

    Detta på grund av att den svenska skolan har ingen möjlighet att ta på sig ansvar för vad som kan hända på resan till/från praktikplatsen utomlands eller på själva praktikplatsen. Det är i så fall föräldrarna (vårdnadshavare) som bör ta på sig hela ansvaret.

    I de fall eleven är myndig (oftast i å k 3 på gymnasiet) är det eleven själv som tar på sig hela ansvaret för sin utländska praktik. Eleven bör då ansöka om ledighet från skolan hos programmets rektor. I fall ansökan om ledighet är beviljad, är det elevens ansvar att på ett säkert sätt ta sig till och från sin praktikplats i utlandet och för allt som händer under själva praktiken. Skolan kan dock på frivillig basis bistå med information, råd och stöd på olika sätt men icke har något juridiskt ansvar under elevens utlandsvistelse.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig.

    Peter SYV