Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Mansoora.

    Bioteknik är ett forskningsintensivt område som berör människors vardag.
    Medicinsk forskning, läkemedelsframställning, utveckling av hälsosamma livsmedel & produktion av miljömässigt hållbara bränslen & kemikalier med hjälp av mikroorganismer & enzymer - är bara några exempel på bioteknik.
    Det handlar om både innovativa produkter & effektiva, miljövänliga tillverkningsprocesser för framtiden. En civilingenjör med inriktning mot bioteknik skall exempelvis kunna förändra en jäst med hjälp av genteknik för att den ska tillverka en kemikalie från en förnyelsebar råvara, optimera processen & beräkna hur den kan genomföras i industriell skala.
    För att klara det behövs bland annat goda kunskaper inom mikrobiologi, biokemi & molekylärbiologi samt en stabil kemiteknisk kunskapsbas.

    Angående arbetsmarknad och lön är det får svårt att säga, eftersom högskoleutbildningen är på fem år + du skall först läsa tre år på gymnasiet - så det är om ca 10 år du i så fall skulle söka jobb. Hur arbetsmarknaden ser ut eller vad lönenivån liggen om 10 år, är det extremt svårt att svara på nu. Det finns prognoser, men de kan slå fel.
    Är du intresserad av dett kunskapsområde, välj Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet.

    Vänligen
    Julia SYV