daniel
    Om man är sjuk/borta under nationella prov, vad kommer hända?? VI har bokat en resa under en vecka när vi ska ha nationella prov.

    Vill höja mig men är osäker om man kan göra prov i efterhand?

    Har ganska mycket pankik...Vet inte vad jag ska göra? Lämna in ledighetsansökan(och troligtvis få avslag) eller bara ''vara sjuk''?

    Hjälp!
    • : Det kommer omprovtillsfällen! Min kompis var sjuk under ett nationellt prov i 1:an på gymnasiet och hon fick B i betyg. Jag var sjuk under ett nationellt prov i 9:an och fick också riktigt bra på det. Så det är inget att oroa dig för, bara se till att vara förberedd och ta eget ansvar! :)
    • : Ja, jag har förberett mig tillsammans med lärare hela terminen och såg nästan fram emot ett matteprov(tro det eller ej). Jag har gennerellt höga betyg(A i alla No ämnen ect).:D Så det inte att jag vill skippa provet! Det var just om det kommer tillfällen att göra liknande prov/ göra det i efterand osv..
    • : Vad bra. Jättebra! Fortsätt så och kämpa hårt på gymnasiet! :)
    • : Tack för de snabba svaren! Det gjorde mig lugnt:)
    • : Ingen fara! Skönt :)
    • Julia : Det kan vara stor skillnad om man är sjuk "på riktigt" eller om man Säger att man är sjuk... och olika skolor hanterar det lite olika. Att det var på ett visst sätt på en skola förra året, betyder inte att det blir exakt likadant på en annan skola i år. Vi på Fråga SYV rekommenderar att vara ärlig och säga som det är. Om man "hittar på" brukar det oftast komma fram på ett eller annat sätt och kan "bita en i svansen"... :) ;) :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel!

    Kan ni avboka eller omboka redan? Det vore det bästa!

    Det är viktigt att göra nationella prov. Om du är sjuk, kan rektor begära läkarintyg. Det kan också komma fram att du var bortrest och att resan planerades på förhand (på ngt sätt kan det komma fram) och det kan resultera i att du får mycket lägre betyg än du annars skulle kunna få.

    Du är inte myndig än och det är upp till dina föräldrar att bestämma om du ska med på resan eller om du stannar hemma och deltar i de nationella proven. Det är för stort ansvar - om du skulle få bestämma om det.

    Du skriver ... "eller bara "vara sjuk"... men det är dina vårdnadshavare som anmäler dig sjuk, inte du själv (pga du inte är myndig). Det är i så fall dina vårdnadshavare som lämnar in felaktiga uppgifter till skolan. Jag kan inte rekommendera att lämna in felaktiga uppgifter.

    Min rekommendation är att säga sanning. Om det är så att resan inte kan avbokas och det är mycket viktigt att du följer med på resan (av någon anledning), kan dina vårdnadshavare förklara det för rektor och be om förslag på en lösning om de nationella proven. Du kan kanske göra proven innan ni åker iväg. Det blir, givetvis, inte exakt samma uppgifter som resten av klassen gör... Jag kan inte ens lova dig att det löser sig. Men jag tror på att "honesty is the best policy".

    Vänliga hälsningar

    L.:)

    Liselotte