Elisa

    Hej Jag är en tjej på 16 år som precis hoppat av gymnasiet (pga personliga skäl och välmående.) för att till nästa år byta till handel och adminstration. pratade med syv på mitt gamla gymnasium och vi bestämde oss för handel men nu när jag är hemma så planerar jag på att välja estet bild och design. Går det att byta till estet istället för handel? Eller är jag fast på handel nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elisa,
    jag antar att du kommer att på nytt söka till åk1. Om så är fallet, då gör du ansökan - och kan söka t o m sista dagen i Omvalsperioden; och du söker då de utbildningar du vill söka (precis som du gjorde när du gick åk9); och du på nytt konkurrerar med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Om ni kom överens om någonting annat med SYV på skolan; eller om det är ngt. mycket speciellt i din situation... som jag inte känner till, så kan jag inte uttala mig om ngt. som jag inte vet någonting om... :)

    Men vanligtvis, så söker man på nytt, upprepar ansökningsprocessen - och då får man ändra sig t o m sista dagen i Omvalsperioden. När valperiod och omval äger rum just i din del av Sverige - kan du se på http://antagningskanslier.se/

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack så mycket för hjälpen! Precis det svaret jag letade efter :)
    • Anna : Lycka till med ditt gymnasieval och med dina studier!