Anna
    Ett fullständigt avgångsbetyg från 1991 innehållande 2 årskurser svenska, en årskurs matematik + en årskurs matematik tillval, 2 årskurser samhällskunskap, två årskurser engelska + andra ämnen ska ju motsvara grundläggande behörighet. Räknas samhällskunskapen som motsvarande till Samhällskunskap 1B och matematiken motsvarande Matematik 1 eller 2 då de kurserna står som specificerade gällande särskild behörighet?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Anna,

    om jag förstår det rätt så ska personen som har de betygen söka till högskola.

    Det är Antagning.se som gör bedömning om personen är behörig eller inte - både vad det gäller Grundläggande och Särskild behörighet.

    Oavsett vad du tycker eller vad vi här svarar, så är det den bedömning som Antagning.se kommer att göra - som kommer att gälla. Därför är det bäst att vända sig till Antagning.se - och de kan koppla till en betygsexpert, som kan ställa ingående frågor om just Vilket betyg det är...hur högt betyget är, alltså, exakt från vilken linje och andra "små detaljer" som kan vara avgörande... eftersom det här är ett Öppet Forum - är det inte möjligt att skicka betygen.

    Mitt bästa råd är att ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar och be att få tala med "expert på gamla betyg". Sedan kan du svara på expertens frågor (hur det ser ut i betyget) - och få rätt svar.

    Vänligen

    SYV