Sofia
    Jag har funderat ett tag och nu börjar jag luta mig mot att välja Estetiska programmet med inriktningen Teater istället för Samhällsvetenskapsprogrammet. Men grejen är att jag inte vet om jag kommer att jobba med det i framtiden, jag vill snarare gå programmet för att det verkar jättekul och för att jag gått på teater i flera år! Och jag är även väldigt intresserad av att jobba inom kultur eftersom det är något jag brinner för.

    Men samtidigt vill jag inte känna som om jag kastar bort massa potential som jag upplever att folk målar upp Estetiska programmet som. Och jag vill inte göra folk besvikna på mig samtidigt som jag vill tänka på mig själv i första hand.

    Men jag har hört att om man väljer rätt kurser så kan man fortfarande få behörighet i flera olika högskolor när man studerar vidare. I så fall, vilka kurser ska jag välja för att få behörighet i flera högskolor om jag väljer att jag hellre vill studera inom något annat? T.ex om jag väljer att jag ändå vill studera samhällsvetenskap eller typ juridik.

    Tack på förhand!
    Sofia

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sofia, Estetiska är ett högskoleförberedande gymnasieprogram. det betyder att man läser kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier - som Obligatoriska kurser.
    Om du väljer läsa matte 2 och naturkunskap 2 - blir du behörig till väldigt många olika högskoleutbildningar, förutsatt att du får godkända betyg. :)

    Se info om yrken som kräver högskoleutbildning och vilka kurser som man ska ha betyg i (godkända betyg), förutom att du måste få Examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 - på www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola och det är just matte 2 och naturkunskap 2 som är mycket "bred" behörighet. Sedan, om man även får godkänt betyg även i matte 3, då blir man behörig även till fastighetsmäklarprogrammet och troligtvis också till optikerprogrammet / behörighet till optikerpr. har nyligen ändrats... och kan ändras igen.../.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hälsningar

    Daniel syv

    • : Tack för svar! Undrar bara en sak till, kan jag gå estetiska programmet även om jag kanske senare vill studera till typ lärare i högskolan eller ska jag satsa på ett annat program som Samhällsvetenskapsprogrammet då?
    • Mikael : Man kan läsa till lärare efter ES men beroende på undervisningsämnena, kanske måste komplettera, ex vill man bli mattelärare måste man få godkänt betyg i matte 4 och den kursen läses som obligatorisk kurs endast på TE, Teknikvetenskap och på NA, naturvetenskap -inriktningen.