Lina
    Hej syv!
    Jag har anmält mig till matte 2c på distans, som jag har planerat att läsa under sommaren från och med den 18/6.

    I mitt gymnasieprogram så läste vi matte 1a, då det var den kurs som ingick. Till en början trodde jag att det trots allt skulle kunna funka att läsa matte 2c nu, men börjar nu känna mer och mer att det kanske skulle vara bättre att istället läsa någon slags repetitionskurs först, för att "ta igen" det jag missade ifrån att inte ha läst matte 1c.

    Min fråga är därför: Går det att avsluta en distanskurs på komvux som just är påbörjad, eller att skjuta upp den / ändra till ett senare startdatum? Vad händer med betyg då, får man ingenting alls eller blir det ett f i kursen?
    Och om jag skulle avsluta/skjuta upp kursen, kan jag läsa den igen då senare?

    Jag hade ganska lätt för matte 1a, men är orolig att jag somsagt "kan för lite" och borde läsa lite ifrån matte 1c-kursen först.

    Tack på förhand!
    Hälsningar,
    Lina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    olika kommuner kan göra lite olika, vad gäller egna komvux-kurser.

    Det som definitivt är bra är bra att du gör och det snarast: att Prata med komvux i din kommun. Din kurs börjar idag, om jag förstår dig rätt.
    Varför vill du läsa just 2c, varför just "c", alltså? Varför inte matte 2a, som är en "naturlig fortsättning" när man har fått godkänt betyg i matte 1a?
    Det är annars inte så farligt att få F betyg i en kurs som är "ny" för dig, som du inte tidigare har läst. Såvida du int tar studiemedel för de studierna, är det ingen större fara... du får ju möjlighet att få kunskaper. Du kanske kan förhandla dig till att få betyg i matematik 2a i stället för 2c, även om du läser 2c...? Matte 2a, 2b och 2c är "i princip samma kurs" men 2c är svårare.
    Om komvux kan ge dig plats på en kurs som börjar senare och i så fall när - kan bara komvux i din kommun svara på. Att lämna ÅTERBUD, dvs så tidigt som möjligt "avsäga" sig plats på kursen - brukar inte medföra några negativa påföljder för dig. Din plats på kursen kommer förhoppningsvis gå till någon som står i reserv och blir jätteglad.

    Att man "hoppar av" komvux-kurser är inte alls ovanligt. Vi vet att t  o m "överintag" med upp till 30% kan göras pga komvux har erfarenhet av att upp till 30% av de som fick plats - börjar inte på komvux-kurser eller hoppar av tidigt, ex. kan så ske pga man får jobb, flyttar långt - till en ny stad, får barn mm.
    Betyg kan inte sättas på en kurs som du inte påbörjar eller om du hoppar av under de första dagarna. Om du i så fall skulle få F betyg, är det fel... För att kunna sätta betyg, behöver läraren få Underlag för att sätta betyg och en "oskriven regel" är att sådant underlag finns efter ca "halva kursen har gått" när deltagare har deltagit i undervisningen.

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv

    • :

      Hej, tack för svar!

      Jag vill läsa matte 2c eftersom jag planerar att plugga vidare senare, och kommer då att behöva minst matte4 för att få behörighet. Det känns därför som att matte 2c ger mer, men känner samtidigt att det kanske kan vara bättre att först försöka läsa lite i matte 1c-boken "på egen hand", för att ta del av det som vi inte gick igenom då jag läste matte 1a.

      Jag vill läsa matte 2c, men är rädd att jag inte ska ha "tillräckligt med förkunskaper" än.
      Hur är det om man avslutar kursen, och skulle vilja läsa samma kurs efter sommaren istället? Kan man ansöka till samma kurs man avslutat, några månader senare?

      Tack på förhand,
      Lina

    • Julia : Ansöka kan man till vilka kurser som helst. En annan sak är att bli ANTAGEN. Om komvux i din kommun kommer ha möjighet att ge dig plats på samma eller på en annan kurs efter sommaren, kan endast komvux i din kommun svara på. a-och c-spår skiljer sig inte så jättemycket. Matte 1a och 1c är i princip samma kurs. Detsamma gäller också matte 2a, 2b och 2c. Det är givetvis bra att du vill repetera matte. Men kan du inte repetera samtidigt som du läser matte 2c kurs? Det räcker för dig att få E betyg i både matte 2 och matte 3... betyg i de kurserna kommer ändå inte räknas in. Det är betyg i matte 4 som kommer att räknas in. Lärare på komvux, när de sätter betyg på kurserna brukar inte titta på om du fick betyg i andra kurser och i så fall vilka betyg... dvs hur högt betyg i matte 4 du får beror i princip endast på vilka Kunskaper du kan uppvisa mot slutet av matte 4 kursen.
    • Julia : Fråga på komvux om du kan få "anstånd" - nu är du Antagen till kursen, fråga därför om du kan påbörja den senare, utan att behöva söka på nytt. Vilket svar du får, vet inte vi här på Fråga SYV. Det finns endast "lokala regler" som varje komvux sätter upp själva - vad gäller att påbörja kurser senare... . Du kan få svar att du måste söka på nytt. Om du då får plats när du vill läsa, kan inte garanteras. Komvux kan prioritera folk som läser när de fick plats. Detta pga många vill läsa och komvux har begränsade ekonomiska resurser; och det är också lärarbrist. Man ska vara "rädd om" sin utbildningsplats. jag förstår att du vill börja senare pga en legitim orsak... men det är inte Fråga SYV som äger frågan, utan komvux i din kommun.
    • :

      Hej!

      Aha, så det är alltså bara betyget i den "senaste" mattekursen som räknas in i mitt meritvärde, om jag läser mattekurser på komvux för behörighet/meritpoäng? Matte 2,3 räknas inte?

      Dock så vill jag få så bra betyg jag kan, och det känns då som att jag får bättre förutsättningar om jag läser matte 2c, och får ett bättre betyg i den, dvs. förstår den bättre än på e-nivå, även om betyget "inte räknas". Får man inte större chanser att få ett högre betyg i matte 4/ matte 5, om man har läst på c-spåret, jämfört med a- eller b-spåret?

    • Julia : Om din högskoleutb. kräver matte 4, får du Meritpoäng endast för matte 5 och för matte specialisering, dvs för kurser som läses på högre nivå än den matten som krävs. Betyg i matte 2 och 3 kommer alltså inte räknas in. Betyg i matte 4 kommer räknas in pga den kursen krävs för behörighet. Om du får betyg i matte 5 eller matte specialisering, kommer de betygen räknas in pga de ger meritpoäng.
    • Julia : Med din studieplats på komvux får du göra "vad du vill", det vill säga vad du tycker blir bäst. Prata med din komvux. Lycka till!
    • :

      Tack för jättebra svar!

      Undrar bara en sista fråga: Har man större chans att få ett högre betyg i matte 4/ matte 5 om man har läst på c-spåret, jämfört med a- eller b-spåret?

    • Julia : Det är individuellt. Om din blivande högskoleutbildning ligger inom Naturvetenskap - är det kanske bättre att läsa c-spår; om din blivande högskoleutbildning ligger inom Ekonomi - eller "ren teknik" kanske är det mer fördelkatigt att läsa b-spår innan matte 4. Godkänt betyg i matte 3b eller i 3c ger "lina mycket rätt" att läsa matte 4. Och matte 4 är det exakt samma kurs för alla, finns inte några "spår" eller variationer inom den kursen. Ang. betyg på det sättet som du frågar, tror inte jag det finna någon statistik... och pga det är mycket individuellt (vad just du vill, kan, orkar och förmår - just när du läser just de kurserna!!! :) - så tror jag inte heller jag kan ge någon rekommendation direkt. Prata med matteläraren. Prata med SYV på komvux. Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret