Rahaf
    Hej!

    Jag har en avslutad utländsk gymnasieutbildning från Syrien.
    Jag har följande kurser: Arabiska 7, Matematik 4, Fysik 1a, Kemi 1, Biologi 2 och Naturkunskap 2.

    I Sverige har jag läst svenska delkurs 1-4, svenska 1-3, engelska 5-6 och samhällskunskap 1b.

    Räcker dessa kurser för att jag ska kunna söka och bli antagen på sjuksköterskeprogrammet. Jag tänker på antal poäng som varje kurs ger. Måste de vara 2500 såsom svenska gymnasieutbildning? Eller räcker det med den syriska gymnasieutbildningen och kurserna jag redan har idag?

    Tacksam för svaret!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Vad som gäller vid ansökan till svenska högskoleutbildningar med utländska gymnasiala betyg står skrivet på Antagning.se/utländska betyg

    och om du är osäker på hur info på webbsidan antagning.se bör tolkas, var god kontakta Antagning.se eller Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka. Detta rådet ger jag dig för att du ska få rätt svar. Du kan också göra ansökan och får i så fall svar om du är behörig, från Antagning.se och i fall du är behörig kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Om du redan söker till vårterminen är sista dag för att komplettera med betyg -1dec 2020, och det är nu för sent att söka läsa en ny kurs eller göra prövning för att du hinner inte få betyget innan 1dec ändå.

    Om det i svaret/bedömningen du fick från UHR står att du har grundläggande behörighet om du kompletterar med vissa kurser och du har kompletterat, så gissar jag på att du nu är behörig söka till ssk-programmet.