Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karin!

    Vilken svår fråga!

    För det första, så förändras kvalité på utbildnignar och medans utvärdering och sammanställning pågår, så kan verkligheten förändras rätt så mycket... Sedan är det också mycket brett område "ämneslärarutbildningar" - kan bero på vilka ämnen du är intresserad av; om det ät språk, matematik, fysik, idrott eller musik eller andra ämnen?

    Men kika gärna på http://kvalitet.uka.se UKÄ´s hemsida ... UKÄ står för Universitets Kanslers Ämbetet.

    Vilka ämnen är du intresserad av inom lärarutbildningen?
    Av vilken anledning ställer du frågan?
    Om det är så att du vill söka till en lärarutbildning, då vill jag berätta för dig att Grundskolelärarutbildningen kommer troligtvis att förändras ganska mycket inom ganska snar framtid. Då blir inte "gamla utvärderingar" speciellt relevanta.

    Även gymnasielärarutbildnignen kan förändras inom snar framtid.

    Sedan är det också så att mycket "hänger" på de enskilda lärare (högskolelärare) och alla lärare kan sluta på sitt jobb; t.ex gå i förtidspension, eller byta jobb eller bli föräldralediga och då kan utbildningens kvalité förändras både till det bättre och till det sämre ganska drastiskt.

    I praktiken söker man i första hand i den staden man bor (pga svår bostadssituation) och det, oavsett utbildningarnas kvalité... tyvärr, är verkligheten sådan att man är tvungen att tänka på "var ska jag bo"? och "har jag råd att inte bo hemma hos föräldrarna under tiden jag utbildar mig"?

    Jag ska samråda med kollegorna och vi ska förhoppningsvis kunna ge dig ett bättre svar ... men förklara gärna varför du ställde frågan. Då blir det lättare att ge ett relevant svar.

    Vänligen

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig som säger att www.uka.se/rapport-2017-for-universitet-och-hogskolor" target="_blank" rel="noopener">UKÄ granskar lärarutbildningar nu och resultat kommer att bli färdigt "under hösten", troligtvis i november.
    Den tidigare granskningen av lärarutbildningar genomfördes för ganska många år sedan, typ 10 år... dvs innan den Nya Lärarutbildningen trädde i kraft; därför är inte de tidigare gransningar aktuella nu...

    Du kan själv kontakta UKÄ om du vill och höra med dem.

    Så som jag "ser på saken" så är det att invänta Rapport från den pågående granskningen /som förhoppningsvis kommer ut i november/ eller att "chansa" och söka den lärarutbildning som man själv tycker är bra och passar en.

    Bästa hälsningar

    ANNA