Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ulrika,
    det kan vara smart att välja ett ämne som är obligatoriskt att läsa på alla gymnasieprogram, som t.ex svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, religionskunskap, historia eller Idrott och hälsa.
    Anställning kan du få även om du blir behörig i endast ett ämne - samhällskunskap; kanske kan du i så fall undervisa en del i andra ämnen i vilka du inte är behörig (i brist på behöriga lärare).
    Större chans att få heltidsanställning som samhällskunskapslärare har du på en Stor gymnasieskola som erbjuder inriktning Samhällsvetenskap på Samhällsvetenskapsprogrammet, där även kursen samhällskunskap 2 är obligatorisk. SA/samhällsvetenskap erbjuds idag på ca 40% av alla gymnasieskolor i Sverige - se listan här: gymnasieguiden.se/gymnasium?SA/samhällsvetenskap
    Som behörig gymnasielärare i samhällskunskap blir du även behörig i samma ämne på högstadiet, år 7- 9 i grundskolan. På så sätt kan du kanske få "delad" tjänst - deltid på grundskolan och deltid på gymnasiet.

    Liselotte