mansoora
    hej!
    jag vill verkligen veta vart är den bästa ställe i göteborg att göra prövningar? hur svårt prövningar man gör bero också på vilket ställe man gör prövningar på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    I Göteborg är det Prövningsenheten som man vänder sig till.

    Svårighetsgraden beror inte på var man gör prövningar, utan det är samma krav som ställs överallt - om man gör prövnignar i samma kurser.

    Det som skiljer olika ställen (där man kan göra Prövningar) åt är:

    - datum för prövnignstillfälle (man kan få göra prövningar vid olika DATUM)

    - att det över huvudet taget finns möjlighet att göra prövning i just den kursen (behörig lärare måste finnas och finns den inte - så kan man inte göra prövning)

    - att man på vissa ställen kan få handledning inför prövningar (kunna träffa behörig lärare och få ställa frågor) och på vissa andra ställen är det enbart självstudier och ingen handledning.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Du kan också ta direkt kontakt med Prövningenheten i Göteborg och ställa alla frågor som du har om prövningar. De kan svara på hur det går till i Göteborg och även vilka rättigheter du har angående Prövningar alltmänt, t.ex. upplysa om att man har rätt att göra prövningar i alla kommuner, inte bara i den kommunen där man är folkbokförd. Men, som sagt, är det lika svårt (eller lika lätt :) att göra prövning i samma kurs, oavsett var man gör prövning.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : tack men finns det inte Alvis också som man kan vända sig till?
    • Mikael : Alvis är det namnet på ett datasystem som administrerar ansökningar till kurser på komvux i Göteborgs regionen.