Melissa

    Hejsan! Går just nu ettan i Gymnasiet på IB programmet vilket är förberedelseåret. Kollar redan på Universitet för att förbereda mig valet om två år. Handelshögskolan har verkligen kallat mitt namn men har två frågor: 1) Finns det en annorlunda antagning för IB examen? 2) De kräver lägst ett C i Historia 1b, vilket jag har men skulle vilja höja det. Finns det ett sätt att kunna höja betyget i kursen efter att man har tagit den?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa,

    betyg i kurser som man fick betyg på - på gymnasiet kan man höja efter gymnasiet - genom att läsa på Komvux eller genom att göra en prövning. Under gymnasiet har man endast rätt att göra prövningar om man fick F eller om man ej fick läsa en kurs , trots att kursen fanns i elevens Individuella studieplanen.

    Ang. antagning till Handelshögskolan i Stockholm >> /om det är den skolan du är intresserad av/ - så är det en privat högskola; de bestämmer ganska mycket själva. T.ex erkänner de inte några meritpoäng; de har också bestämt att det är lägst C-betyg som ger behörighet. Det är inte samma regler som till andra högskolor/universitet i Sverige;därför är det bäst att vända sig direkt till den skolan. De kan också ändra sina regler. Jag är inte säker att samma regler gäller om 2 år, när du ska söka...
    Du kan antingen hålla kontakt med Handels-högskolan och bevaka info på deras hemsida... eller göra ditt bästa på gymnasiet och se sen vad som händer. Det är tidigast om 1,5 år som du kan "börja söka" till eftergymnasiala utbildningar. På 1,5 år kan mycket ändras: både antagningsreglerna och även dina intressen och mål. Det kan därför vara lite för tidigt att planera i detalj.

    Bästa hälsningar

    ANNA