Erik
    Kan man inte bättre på sina redan satta betyg från 9:an när man läser preparand?
    Tänkte söka till ett bestämt estetisk program efter preparand, men redan nu känns det som betygen inte kommer att räcka till, även om nya betyg tillkommer da jag har många E. Vad ska jag göra? Det gymnasium jag vill in på har ingen preparand utbildning. Så jag får gå Preparandåret på ett annat gymnasium.

    Det verkar som man på vissa Preparand program redan från början går integrerat tillsammans med en klass man har möjlighet att fortsätta tillsammans med sedan, och kan läsa gymnasiegemensamma ämnen. Stämmer det? Så jag undrar, om jag läser till exempel historia på gymnasienivå tillsammans med klassen (även om man hade betyg i det i nian), och om man sedan vill byta till det gymnasium man helst vill in på, kan jag då söka ditt med dom nya betygen man tog på gymnasienivå, under Preparand året?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    På Preparand läser man i första hand de grundskolekurser i vilka man har F (eller saknar betyg), för att målet är att man blir behörig och det blir man med E betygen. I mån av tid och möjlighet kan du kanske läsa något mer - t.ex ett nytt språk.

    Enligt reglerna, får inte gymnasieskola ändra de godkända grundskolebetygen som du redan har fått. Du får bara höja från F betyg i grundskolekurser på Preparand eller läsa nya ämnen, som t.ex ett nytt språk eller en annat ämne om du inte redan har godkänt betyg i det ämnet. Rättare sagt, får du på Preprarnd läsa ämnena i vilka du fick E eller högre betyg på grundskolan - men du får inte högre betyg (för att gymnasieskolan har inte, enligt Skolverket, rätt att höja från godkända grundskolebetyg).

    Att komma in "smygvägen" in på gymnasiet via Preparand utan att behöva konkurrera om plats i åk1 med sina grundskolebetyg - går emot reglerna. Om det förekommer, är det ett regelbrott, vilket vi nu fick bekräftat av gymnasieantagningen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Emma : Hej! Såhär 1,5 år senare vill jag ställa en följdfråga på ovanstående kommentar om "smygvägen". Menar du att smygvägen skulle vara genom att man får en garanterad plats i åk 1 året därpå? Det köper jag för det är ju orättvist mot de elever som söker in. MEN jag har en annan fråga kring detta: OM eleven endast saknar ett-två betyg (säg svenska och historia) och vill in på SA och därmed hamnar på preparand. Är det då tillåtet att låta denne elev läsa i princip allt som SA gör och samtidigt sina grundskoleämnen och sedan - givetvis i mån av plats - låta denne elev påbörja åk 2 på SA OM hen då fått med sig allt av vikt. I detta exempel måste det såklart gälla en elev som bedöms klara av detta och som har väldigt lite kvar i sina grundskoleämnen....
    • Julia : nej, på Preparand läser man GRUNDSKOLEKURSER. Det är på Individuellt alternativ som man kan blanda grundskole- och gymnasiala kurser och även med praktik. Utan godkänt betyg i Svenska är man obehörig till PRO, programinriktat individuellt val. jag ska skriva ett nytt svar. Bäst kanske att ta din kommentar som en helt ny fråga? :)
    • Emma : Fast på preparand får man även läsa gymnasiekurser. Detta kommer från Skolverkets "plan för utbildningar på introduktionsprogrammen":
    • Emma : Preparandutbildningen ska innehålla de grundskoleämnen som eleven inte har godkända betyg i och som eleven behöver för att bli behörig till ett visst nationellt program. Utbildningen får även innehålla ytterligare grundskoleämnen, dock inte sådana ämnen som eleven har godkända betyg i. Dessutom får utbildningen innehålla kurser från nationella program"
    • Julia : Var god kika på https://www.fragasyv.se/fragor/en-foeljdfraga-till-en-tidigare-besvarad-fraga ;)
    • Emma : Dessutom har de som ett altivernativ till utformandet av preparand följande: "Elever som går på programmet läser integrerat med elever som går ett nationellt program. Eleverna läser alla gymnasiekurserna tillsammansmed dessa elever och läser grundskoleämnen i egen grupp."
    Läs alla kommentarer