sulle
    Hej

    Jag har alltid velat bli polis men nu när gymnasie valet är nära blir jag nervös och vet inte vad jag ska välja, som sagt jag har tänkt att bli polis sen jag var liten men nu får jag tankar kring att bli bankman alltså välja ekonomi ekonomi. Som person är jag ganska uppe i varv alltså inte så bra på sitta still vill bara ut och springa ( de kan bero på att jag är ung) men då och då vill jag bara vara hemma och inte göra nånting. Jag älskar o sporta för att man blir stark i kroppen och håller mig frisk, även om jag är lite förkyld då går jag ut och tar friskt luft ( tar promenad medans dom som är sjuk är hemma och ligger. Alltså har typ myror i brallorna, tycker att folk som sitter hemma har det tråkigt. Men aja, jag vill ha hjälp med vilken av yrkena jag kan välja tycker ni och vilka program ska jag välja ???

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sulle,

    om du har "myror i brallorna" :) blir det svårt för dig att läsa på ett högskoleförberedande gymnasieprogram, där man måste sitta mycket när man läser alla de teoretiska ämnena - i princip alla utom Idrott och hälsa.

    Jag tänker att ett yrkesprogram där man är ute på företag - i alla fall minst 15 veckor under sina gymnasiestudier skuIIe passa dig bättre. Ännu bättre skulI det passa kanske om du läste som Lärling>> - då är man ute på företag och läser alla yrkeskurser där också, och inte sitter i skolan hela tiden.

    Ang. de yrken som du är intresserad av - så är banktjänsteman ett mycket stillasittande arbete, då är polis mycket mer passande för dig som har "myror i brallorna".

    Och om vi säger att du siktar på att bli polis - vilket gymnasieprogram passar bäst då? Jag rekommenderar i första hand Vård och omsorgsprogrammet >>och i andra hand FT, inriktning transport >>och helst att du hittar en gymnasieskola där du kan läsa som Lärling.

    Varför tänker jag så? Jo, att kunna mer om människors hälsa och att kunna ge första hjälpen är ovärderLigt för en polis. Det lär man sig på VO programmet.

    Ang. FT, transport - så tänker jag på körkortet, som polis måste ha. Ett av kraven inför polisutbildningen är att man har B-körkort (för personbil) och på inriktningen Transport på FT är mål att ta körkort och man kan ta körkort till flera olika typer av fordon, inklusive buss och lastbil.

    Jag vill också föreslå att du kikar på flera yrken, kanske i första hand på Ambulanssjukvårdare>> - det är ett rörligt yrke, man sitter inte still mycket när man är ambulanssjukvårdare. Det mest passande gymnasieprogram inför det yrket är Vård- och omsorgsprogrammet.

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Kika på länkarna som jag skickar nu. Återkom om nya frågor dyker upp.

    Julia SYV