Evelina
    Hej!
    Jag undrar om det finns något gymnasium som har inriktningen barn och fritid med musikinriktning, alltså att man går barn och fritid (helst pedagogisk inriktning) med typ ”musikprofil” om du förstår hahah.
    Helst nånstans i Mellansverige men vartsomhelst går bra.
    Har letat överallt men inte hittat något, så undrat om det ens finns nått gymnasium med den linjen?
    tacksam för svar!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,

    utbud av utbildningar på gymnasieskolorna är ej konstand, utan kan ändras - i princip när som... Det jag dock tror mest på är att i ditt fall välja BF programmet på en gymnasieskola som, för övrigt, även erbjuder ES, inriktning Musik; därför att det då finns behöriga lärare i musik på skolan och du ska, förhoppningsvis, kunna välja musik-kurser inom Individuellt val. om du, dessutom - enligt rektors beslut /på undantag/ skulle kunna läsa en U-kurs (utökad) - kan du på så sätt ha en musik kurs under varje år på gymnasiet.
    ****
    Du skriver att "var som helst i Sverige går bra", men hur ska det funka praktiskt? Låter dina vårdnadshavare att du flyttar? var ska du bo i så fall? Har din familj råd? Det blir aldrig gratis att läsa på annan ort, för att många konstander tillkommer och bidragen täcker bara en del av dem.

    Det som är mer realistiskt - är att spana efter BF-programmen inom pendlings-avstånd för dig och försöka hitta en gymnasieskola som även erjuder ES; musik.

    Exempel på gymnasieskolor som - enligt våra uppgifter - erbjuder både BF, ped.arbete Och ES, musik:

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ystad-gymnasium-park-osterport

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jamtlands-gymnasium-wargentin

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/furulundsskolan

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mora-gymnasium

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nosnasgymnasiet

    ***
    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-kristianstad - BF, inriktning "Fritid & Hälsa".

    Utbud på alla gymnasieskolor i Sverige + på svenska gymnasieskolor utomlands hittar du på Gymnasieguiden.se/gymnasium >>

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, elever har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela SVERIGE, men det är bra att tänka på följande; det är endast till fristående gymnasieskolor Utanför sitt "upptagningsområde"*** som man blir Förstahands-mottagen.

    Till kommunala gymnasieskolor utanför sitt upptagningsområde blir man mottagen "i andra hand", dvs, oavsett hur höga betyg man har, kan man endast komma in Efter alla deras "egna" behöriga sökande (endast om tom plats finns när alla egna behöriga är antagna). På så sätt är det rätt så "farligt" att söka endast till kommunala skolor utanför sitt upptagningsområde (för att risken finns att ej komma in någonstans, även om man har höga betyg).

    Vad är upptagningsområde?
    Det är din kommun och kommuner med vilka din kommun har samarbetsavtal - ofta är det några kringliggande kommuner. Ex. om man är Örebro-elev - blir ditt gymnasieantagningskansli - gymnasieantagningen-i-Örebro-län. Och "dina gymnasieskolor", till vilka du blir mottagen som förstahandssökande är de, som ditt gymnasieantagningskansli hanterar.
    För övrigt, är det till alla RIKSREKRYTERANDE utbildningar som man också blir mottagen som förstahandssökande.
    Länktips gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper.