Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    Yrket Bartender är i Sverige icke-reglerat (i alla fall som det är nu, november 2019): alltså, får arbetsgivare anställa precis vem de vill (med vilken utbildning som helst) men man bör helst ha någon form av serveringsutbildning (därför att det ökar chaserna till anställning). Grundläggande utbildning inom restaurangområdet finns inom gymnasieskolan på Restaurang- och livsmedelsprogrammet. I första hand rekommenderas det att på RL gå inriktning Kök- och servering.

    Utbildningar på Eftergymnasial nivå i Sverige för bartenders kan finnas inom Yrkeshögskolan, vilket du kan läsa mer om på YrkeshögskoleGuiden.
    Nya yh beviljas och läggs upp på
    www.yhguiden.se vanligtvis i början av februari varje år.

    Se gärna exempel på yrkeshögskoleutbildningar till sommelier: yhguiden.se/resultat?Education.text=sommelier

    Bartenderkurser finns ofta även att hitta på fristående (privata) skolor där du själv betalar för din utbildning och samtidigt inte har rätt till Studiemedel från CSN. En bartender kan också utbildas på arbetsplatsen av en barchef eller av en mer erfaren kollega.

    Kika också gärna på flera "liknande" yrken, se nägra exempel, nedan:
    Barista
    Kock
    Sommelier

    Du frågade också om man kan börja jobba som kock direkt efter gymnasiet och svar är: ja, det är möjligt.

    Vänligen
    L.

    Liselotte