Elin
    Hej!

    Jag går sam på gymnasiet och skulle vilja läsa ett basår i Uppsala. Det är väldigt svårt att komma in där och det enda basåret jag skulle kunna komma in på med mina betyg är ”Tekniskt-naturvetenskapligt basår - Reserverad plats på ämneslärarprogrammet Ma eller Nv”. Kan jag läsa det basåret men välja att inte ta den reserverade platsen och läsa något annat istället så länge jag läser de kurserna som krävs för att bli behörig till det programmet? Hur gör de med betygen då? Byter de ut några av de betygen jag har sen tidigare och ersätter med de jag får när jag läser kursen eller hur gör de?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Examensbevis från gymnasiet ändras inte.

     Basår på högskolenivå är en Förutbildning som lärosätena bestämmer över själva: vad gäller innehåll och även behörighet innan dvs för att komma in och efter basåret - se därför noga vilka kurser som ingår i basåret.  Tanken är ju att på just det basåret förbereda inför studier på just lärarprogrammet MA - Nv. Men ingen kan tvinga dig läsa lärarprogrammet sen, om du inte vill, men det finns inga garantier att andra utbildningar som ex läkar- eller veterinärprogrammet kommer anse dig som behörig efter en utb som förbereder till just lärarprogrammet MA -Nv. Det kan gå men vi kan inte ge någon garanti ... De vanliga gymnasiala kurser läser man på komvux och ännu ett alternativ är -Folkhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare