Annii
    jag har studiebevis från gymnasiet, jag gick på natur linje. jag hade F på de tre sista mattkurserna och bara fysik 2. Men har jag läst klart ma3c och fysik 2men jag hinner inte med de resterande 200 poäng som kvar för söka till höstterminen. Jag har fått tips om att ta eeamenbevis med ma4 och då har en kurs som är F i examen.

    Min fråga är kan jag bli behörig och koma in på basåret för naturvetenskapliga för att läsa biomedicin eller är det bara vänta med nästa antagnings period för att jag har sökt det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annii,
    en svår fråga. Du kan få ut examensbevis med några F betyg i. Och på så sätt bli behörig till "högskola/universitet" och då bland annat till basår.
    Sedan deltar alla behöriga sökande - i konkurrensen. Och här kan du ju förlora. F-betyg drar ner ditt meritvärde ganska mycket. T.ex skillnaden mellan att du har eller inte har godkänt betyg (alltså skillnad mellan E och F) i en normalstor kurs, som t.ex fysik2 eller matematik 4 (100 p.kurs, alltså) - är "plus-minus" 0.4 och det är rätt mycket.
    Sedan så "låser du in" F-betyget i ditt examensbevis och blir fortsättningsvis tvungen att höja betyget i just exakt samma kurs om du vill höja ditt meritvärde (exempelvis kan du om några år komma på att du vill läsa ngt. helt annat på högskolenivå ...).

    ****
    Vi avråder, normallt sett, från att ta ut examensbevis med F-betyg i, om det är möjligt att läsa lite mer och sedan ta ut examensbevis utan F-betyg.

    Men du kan på så sätt "förlora" ett helt år - om du ska vänta med att kunna söka till hösten 2020 då, i stället.
    Som sagt, ett tufft beslut att ta.
    Utan examensbevis deltar du inte i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå;
    Och med lågt meritvärde i ditt examensbevis riskerar du att förlora i konkurrensen och ändå inte komma in. Men - om du har tur - så kan du kanske komma in.
    Se i antagningsstatistiken hur högt meritvärde som gav plats på utbildningen förut, men det säger ju inte iofs ngt. om hur det blir i framtiden, men sannolikhet är att det blir ungefär samma antagningsgräns som förut, ganska stor.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!
    ANNA