Anonym
    Hej!

    Jag går just nu Restaurang och livsmedelsprogrammet och läser svenska 2 och Ma2a som indval. Efter gymnasiet tänkte jag jobba och plugga svenska 3 i en termin/ett år och sedan gå ett basår på gymnasiet för att sedan läsa läkarprogrammet. Är detta rimligt? Både tidsmässigt och studiemässigt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    när du skriver "basår" menar du Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet?
    Komplettera med fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 kan man på Olika sätt: genom studier på komvux, studier på folkhögskolor, basår eller genom självstudier/prövningar.

    Om du på gymnasiet ej läser kemi, fysik, biologi eller mer matte än matte 2, och så behöver du också komplettera med svensak 3 /vilket du uppger i din fråga/ - då behöver du komplettera med kurser motsvarande 950 gymnasiala poäng. Det är inte omöjligt att läsa in dem på ett läsår /det är lite mer än heltidsstudier under ett år/.
    Om du kommer in på ett basår eller får plats på komvux eller på en eller flera folkhögskolor - kan inte jag lova dig, för det är konkurrens om utbildningsplatser. Jag hoppas du kommer in någonstans! För att öka dina chanser råder jag dig söka överallt samtidigt... inte bara söka ett alternativ och vänta på svar.

    Ännu ett möjligt upplägg är att plugga och jobba samtidigt - ex, jobba på halvtid + plugga på halvtid --- i två års tid, ex. är det möjligt att läsa på halvtid på komvux.
    Det finns flera Olika möjliga upplägg.
    Vilket som passar just dig bättre - är svårt att säga, utan att känna dig, din motivation, studiekapacitet och din situation i övrigt.
    Jag antar att du idag läser åk1 eller 2, eftersom du är 16 år... och det finns därför, i vilket fall, ännu rätt så gott om tid innan du måste bestämma dig ang. vad du gör efter gymnasiet.
    Sök sommarjobb/extra jobb inom vården, ex. inom hemtjänst >>> - för att prova-på hur det är att jobba inom vården, är mitt råd.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L.

    Liselotte