Joakim
    Hej! Jag funderar på hur det här med behörighet fungerar, jag gick samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet och skulle därmed behöva läsa upp vissa ämnen om jag tänkte bli t.ex. ingenjör. Säg att jag då vill läsa en bastermin på Jönköpings universitet för att läsa in behörigheten, kan jag sedan efter den kompletteringen söka mig till andra universitet som ger ingenjörsutbildningar som t.ex. KTH, LiTH eller Chalmers? Det jag undrar är alltså oim jag kan läsa in min behörighet till en utbildning på ett universitet men sedan söka mig till ett annat för själva utbildningen, i mitt fall ingenjör?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,
    svar på din fråga som jag kan ge är - Troligtvis och Förhoppningsvis... men inte garanterat. Jag ska förklara. Basår och basterminer är inte några "riktiga" högskoleutbildningar; man läser i princip "gymnasiala kurser" (ibland med viss variation... mot riktiga gymnasiala kurser)... det är så kallade "för-utbildningar". Det är inte obligatoriskt för högskolor/universitet att erbjuda för-utbildningar. Det finns exempel på att lärosätena slutar erbjuda förutbildningar/basår, ex. med motivering att "för få söker vidare till riktiga högskoleutbildningar på vårt eget lärosäte efteråt".
    Vilka kunskaper varje basår och bastermin ger - kan variera från ett lärosäte till ett annat. Oftast kan man utgå ifrån att Tekniska basår inkluderar inte biologi och Naturvetenskapliga basår gör det. Behörighet till basår och basterminer och övriga villkor kan variera; ex. kan matte 3 krävas på vissa orter /men på många andra räcker det med att ha godkänt betyg i matte 2/.
    Sedan kan också lärosätena sätta upp andra villkor - ex. att man ej på gymnasiet läst de kurser som ingår i basåret... men andra lärosäten har inga sådana krav.
    Det är alltså - "komplicerat" och går därför inte ge några garantier på förhand. Det är därför enklare och säkrare att söka basår eller bastermin på samma lärosäte där man senare vill läsa på en riktig högskoleutbildning. Ännu en fördel är att på "det egna lärosäte" kan platsgaranti erbjudas (ibland, inte alltid).

    Sammanfattning
    Basår och basterminer är inte identiska på de olika lärosäten. Man får noga se vad som ingår och sedan gäller det också att klara av alla de kurser som ingår (eller i alla fall de kurser som krävs för just "din" vidareutbildning). Kan man inte söka till en förutbildning på samma lärosäte där man vill läsa vidare sen, gäller det att kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte dit man senare vill söka till och fråga om innehåll i basåret eller basterminen på ett annat lärosäte kommer bli godkänd som behörighet till en viss utbildning på ett visst lärosäte.

    Många ggr funkar det bra att läsa förutbildning på ett lärosäte och komma in på ett program på ett annat - men det kan inte "allmänt garanteras" och gäller att antingen göra en noggrann undersökning innan eller hoppas på tur och var beredd på att ev behöva komplettera mera... även efter förutbildningen.