Johanna

    Jag är verkligen jätte osäker på om jag vill satsa på basket och gå NIU på gymnasiet. Jag är väldigt intresserad av ekonomi linjen och skolor med satsning på egenföretagare/ buisniess och har alltid haft en dröm att bli affärskvinna, men samtidigt älskar jag att spela basket och vill ge den en chans på elit satsning. Vet verkligen inte hur jag ska göra, vill gå basket men samtidigt satsa på skolan lika mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    förhoppningsvis behöver du inte välja, utan både kan satsa på basket och på studier på Ekonomiprogrammet på gymnasiet.
    Givetvis är det begränsad tid och energi som man har och de räcker kanske inte till allt man vill göra, men om man rör på sig /tränar/ mår man ofta mycket bättre än annars och kan därför också åstadkomma bättre resultat i sina studier.
    Det finns många exempel på att elever på gymnasiet både läser på högskoleförberedande program, exempelvis på Ekonomiprogrammet och samtidigt tränar på elitnivån. Kanske kan lösningen bli att studietid kan bli förlängd och du ska i så fall kunna ta ut gymnasieexamen efter fyra års studier på gymnasiet i stället för efter tre års studier?