Nils

    Eftersom det går snabbare kan man be Komvux i ens hemkommun att fråga den nationella betygsdatabasen BEDA vilka betyg som finns registrerade i sig för dig istället för att skicka in en ansökan om registerutdrag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nils

    du kan givetvis testa göra så som du skriver om i din fråga; dock tror inte jag du får ett positivt svar; eftersom Komvux i din kommun är inte skyldig att fråga BEDA om någonting, så tror jag inte komvux vill åta sig det uppdraget.
    Du får gärna återkomma och berätta för oss hur det går.
    Lycka till!
    ANNA

    • : Jaha, men, brukar inte Komvux göra det automatiskt nu, dvs få samtliga betyg som elever har?
    • Anna :

      Det är fortfarande frivilligt för skolorna, inklusive Komvux, att ansluta sig till BEDA; alla komvux är inte anslutna till BEDA. Du kan fråga på komvux i din kommun om de är anslutna. Sedan är det så att enskilda kurser Innan man får behörighet till högskolestudier, registreras inte (enligt vad jag vet i alla fall) för att det är inte intressant för antagning till högskola/universitet, för att innan man blir behörig till högskolestudier, kan man inte bli antagen till en högskoleutb. Det är alltså Examensbevis och Slutbeyg dvs de fullständiga "gymnasiekompetens-bevis" som registreras. I praktiken så råder vi att se på "mina sidor" (när du är inloggad) på www.antagning.se - vilka betyg som "dyker upp" och om du har fler betyg än de som dyker upp där, ladda upp dem själv.