Elin
    Hej!

    Jag läser just nu Datavetenskap på universitetet men trivs inte helt med det. Jag vill testa min lycka att komma in på något som jag egentligen vill läsa men samtidigt vill jag inte förlora min plats om det är så att jag inte kommer in på något annat.

    Så jag undrar, är det möjligt för mig att söka in till mina kurser som jag ska läsa under HT (på datavetenskapliga programmet) samtidigt som man söker ett annat program? Hur prioriterar jag mina val isåfall på antagning.se? Ska kurserna komma före eller ska programmet jag egentligen vill gå ligga först?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    du ska i första hand söka till ett nytt program.

    Det programmet som du nu läser ... här har du kursgaranti inom programmet, dvs du kommer att komma in på de kurserna (därför ska du lägga dem som dina Lägre prioriterade alternativ).

    Så - i första hand bör du söka till ett Nytt program; och i andra hand (lägre prioritet) - det programmet där du läser nu.

    På så sätt kan du få plats på ett nytt program (om dina betyg räcker till det). Plus du får dina fortsättningskurser på ditt nuvarande program (inom programgarantin, även om dina totala poäng överstiger max antal hp (45) som man får läsa per termin).

    Sedan kommer nästa fråga: hur ska du hinna och orka läsa så mycket samtidigt? Men det blir "nästa fråga". Först måste du komma in på ett nytt program. Sedan kan du se om det skulle gå att kombinera studier på båda programmen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej, tack så mycket för svaret! Det klarnade en hel del nu. Angående sista frågan som du ställde så ber jag om ursäkt för att jag beskrivit mitt "problem" aningen slarvigt. Menar såklart att om jag inte kommer in på mitt önskade program så vill jag fortsätta gå på min nuvarande utbildning (därav "behålla" min plats). Menade inte att jag skulle gå båda samtidigt! Tack för ett så snabbt svar :) Trevlig påsk!
    • Anna : Bra att det klarnade en hel del! Trevli påsk på dig med! och lycka till med din ansökan! Vi håller tummarna! :)
    • : Jag är i samma sits som elin och undrar om du kan förklara igen hur man ska göra om man alltså vill BYTA, dvs att fortfarande behålla platsen på nuvarande programmet men testa och se om jag kan komma in på ett annat program. Måste jag "söka om" programmet jag redan läser och prioritera det efter det jag vill byta till? Förlorar jag det annars??
    • : Jag är alltså precis som elin INTE intresserad av att gå båda samtidigt :) utan chansa och se om jag skulle komma in på ett annat och isåfall bestämma mig då om jag vill byta. Eller är det kört då om jag skulle komma in?
    • Julia : Så som vi på Fråga SYV tolkar reglerna så bör du med dina önskemål söka ett Nytt program i första hand; du söker sedan kurser på ditt nuvarande program som lägre prioriterat alternativ /i andra hand/. Men det är ändå bättre att få svar från Antagning.se - för att, helt oavsett vad vi eller någon annan svarar, så är det den bedömning som Antagning.se gör, som kommer att Gälla. Av den anledningen är det mycket bättre för dig att du ställer frågan och får svar direkt från https://www.antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/contact
    Läs alla kommentarer