Mohammad

    Hej! Jag har precis gott ut åk9 med 150poäng, och mina betyg är inte tillräckliga för att gå på Teknikprogrammet eftersom jag är inte godkänd i Fysik och Biologi dock mina andra betyg satsar på D och E.

     Jag vill gå om åk9 så att jag kan höja alla ämnen och inte bara de som jag är inte godkänd i "Som det är i IM". Men frågan är behåller man sina betyg kvar när man går om åk9?, eller är det möjligt att man får sämre betyg än vad man har redan haft?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mohammad,
    jag tror inte du ska få gå om åk9, fick du erbjudande från rektor om att gå om åk9?
    Det är ENDAST eleven inte är godkänd i svenska, engelska, matte + minst fem andra ämnen, och med det inte är behörig till något nationellt program på gymnasiet, som rektor på grundskolan får erbjuda eleven gå om. Dock görs det sällan, även i de fallen, utan oftast går eleven - även om hen ej är godkänd i något ämne på grundskolan - ändå vidare till gymnasiet, till IM, introduktionsprogrammen.
    Det är alltså så att i fall du är behörig till yrkesprogram, att rektor inte ens får tillåta dig gå om åk9, även om rektor skulle velat att du gick om åk9...
    ***********
    Allmänt gäller: om man får flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    Vänligen
    L.

    Liselotte

    Om du är behörig till något gymnasieprogram, men ej till det programmet som du egentligen vill gå - i ditt fall Teknikprogrammet - är det Preparand på IM som gäller allt som oftast i den situationen som du beskriver i din fråga. Och enligt reglerna, får inte nya betyg sättas i de grundskolekurser, i vilka eleven redan har godkända betyg, när man går på IM.
    Lösningen kan kanske bli - att göra Prövningar (kostnad 500 kr per prövning) i grundskolekurser, om du vill försöka höja dina betyg. Jag kan inte lova att det blir lätt att hitta möjlighet att göra prövningar... Det är inte heller gratis... men skulle du få lägre betyg på prövningen, än du redan har, då gäller det Högre betyget, enligt regeln att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    • :

      Det är det jag menar, om jag förtsätter vidare till IM jag kommer att läsa BARA Fysik och Biologi, och mina andra betyg är fortfarande låga och jag är fortfarande inte behörig till Teknikprogrammet

    • Liselotte :

      Just Behörig till Teknikprogrammet blir man med endast godkända betyg, dvs det krävs inte högre än E betyg för att bli BEHÖRIG och delta i konkurrensen om utbildningsplats. Att man sedan inte - kankse - kommer in... är en annan sak. Ingen kan garantera att alla som söker kan komma in på utbildningar. Garanterad utbildning är det endast nioårig grundskola, i Sverige är det i alla fall så... Efter grundskolan, kan man söka jobb, är tanken... Svårt att få jobb med endast grundskoleutbildningen... och jag säger inte att du inte ska försöka komma in Teknikprogrammet. Men om du ej kommer in på TE, kan du komma in på ngt. annat program - kanske IN, Industritekniska eller EE, el- och energi ?

    • Liselotte : Behöriga sökande har, alltså EN CHANS att komma in, inte någon garanti. På gymnasiet läser man "i mån av möjlighet". Gymnasiet är inte obligatorisk skolform i Sverige. Och sedan att KOMMA IN på exempelvis Teknikprogrammet är endast första steget... sedan gäller det också att klara studierna i 3 år med godkända resultat. Och även att få tillräckligt höga betyg på gymnasiet för att komma in på en eftergymnasial utbildning.
    • : Tack för svaret!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer