Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Det vanligaste är att man blir ämneslärare på gymnasiet i två ämnen. Vilka ämnen som får kombineras med Företagsekonomi och annan bra info, finns bl a på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Men det lite "speciellt" med just Företagsekonomi på så sätt att man kan inte läsa ämneslärarprogrammet där ett av ämnena är Företagsekonomi, för att det ej finns ngt sådant program. Det enda sättet att bli lärare i Företagsekonomi (en behörig sådan) verkar vara att
    - läsa Företagsekonomi på högskolenivå först
    - söka till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (3 terminer på heltid = 90 högskolepoäng) sen.
    Den enda skola där jag hittade KPU för blivande lärare i Företagsekonomi är Stockholms universitet.
    Du bör därför kontakta Studievägledningen på just Stockholms Universitet och du kan fråga dem om de känner till möjlighet att bli behörig lärare i Företagsekonomi på någon annan högskola eller universitet i Sverige.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar och lycka till!

    Julia SYV