Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, om man har grundläggande behörighet och just de kurser som krävs för särskild behörighet eller godkänt betyg i en högre/överliggande kurs, t.ex om det krävs fysik2, då kan man ha godkänt betyg i fysik2 eller i fysik3. Och man behöver inte ha godkända betyg i lägre/underliggande kurser, i alla fall som regel.
    Svar, ovan, kan dock missuppfattas - t.ex om utbildning kräver matte 2 och personen har godkänt betyg i matte 2 men inte i matte 1, då blir hen inte behörig; detta pga att matte 1 godkänt betyg ingår i Grundläggande behörighet. Sedan är det inte alltid kurser i alla ämnen som bygger direkt på varandra... så det är bästa att vara noga och ta reda på exakt vad som gäller, men just i fallet med fysik2, så behöver du inte ha godkänt betyg i fysik1a ngn annan kurs, om du har godkänt betyg i just fysik2.
    Vänligen
    Julia syv