Jamila
    Hej!
    Jag vill plugga ett program på högskola/universitet som undervisas på engelska så som international relation, behöver jag då ha svenska 3 eller kan jag ändå komma in?
    Jag har ett utländsk gymnasie examen som jag väntat på att de ska valideras.
    • SYV-besökare : Gör ansökan till alla de utbildningar som du är intresserad av. Du förlorar inget på det. Sedan är också en viktig fråga - när du får svar om din utländsk gymnasieexamen uppfyller kraven för att kunna komma in på en svensk högskoleutbildning.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Jamila,

    din utländsk gymnasieexamen - om jag förstår dig rätt - är ännu inte värderad/validerad och du vet idag inte om du kommer att bedömas som behörig till svensk "högskola", över huvudet taget.
    Medan du väntar på svar om bedömning av din utländsk utbildning, råder jag dig läsa så mycket svenska du kan - om du har planer på att studera och/eller jobba i Sverige.

    Du kan också ta direktkontakt med de högskolor/universitet där du vill studera och fråga om de kräver att du även ska ha godkänt betyg i SAS, svenska som andraspråk 3, även om undervisning är på engelska.

    Nu har jag pratat med en sakkunnig på Antagning.se och fick svar att Universites- och högskolerådets bedömning av dina utländska gymnasiemeriter är inte ett krav (att det är färdigt-behandlade och Utlåtande finns) utan det går bra att skicka dina gymnasiala meriter /dokument om dem/ till www.antagning.se när du söker till svenska högskoleutbildningar; och Antagning.se kommer göra egen bedömning.
    Den sakkunnige har också bekräftat att OM UNDERVISNING ÄR HELT PÅ ENGELSKA då ska inte krav ställas på att du ska kunna svenska. OBS! det finns utbildningar som är "delvis på engelska" och delvis på svenska...
    Men, som sagt, om "din utbildning" är helt på engelska, behöver du inte ha godkänt betyg i Svenska 3 eller i någon annan kurs i svenska.

    Hoppas du fick nu svar på din fråga!

    Lycka till med din ansökan och med dina studier!

    SYV