Jimmy
    Hej!

    Jag skulle behöva hjälp med att tolka denna texten: Grundläggande behörighet.(Områdesbehörighet 6c/A6c Samhällskunskap med undantag för Engelska B, Samhällskunskap och Matematik B)

    Hur skall jag tolka texten och ordet undantag? behöver jag matematik 2/B?

    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i gymnasieskolan — Samhällskunskap/Historia - 300 hp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jimmy,

    om det står "med undantag för... Matematik B" - så borde inte matte B eller matte 2 som är motsvarande ny kurs, krävas. De gör de Undantag från det kravet i så fall.
    Det går också bra att höra med studievägledare på just den aktuella utbildningen eller med Antagning.se som administrerar ansökan/antagning till högskoleutbildningar i Sverige.
    Sedan är det också "inte alls fel" att ha godkänt betyg i matematik 2, för att det ger i så fall 0.5 i merit, om Matte inte krävs ger mattekurser som är högre än Matte A/Matte 1 - meritpoäng.

    Bästa hälsningar

    ANNA