Stina

    Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig med följande: jag är grundutbildad sjuksköterska och vill utöka min kompetens med förskrivningsrätt för sjuksköterskor. Jag kommer in på kursen, men för att ansöka om förskrivningsrätt hos socialstyrelsen måste jag utöver förskrivningskursen även läst farmakologi och sjukdomslära 15hp om jag förstår saken rätt. Kan ni hjälpa mig att undersöka om jag kan läsa dessa 15hp som fristående kurser någonstans i landet. Helst distans? Mvh Stina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    studera.nu/jamfor-utbildning/?q=farmakologi har jag sorterat fram en lista på "farmakologi" - endast kurs (ej program) och som även har framtida starter... kika gärna på den listan.

    T.ex är de här umu.se/utbildning/kurser/lakemedelsbehandling-och-forskrivningsratt-for-sjukskoterskor och - uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurs distanskurser.

    Tips! kontakta studievägledare på de "aktuella utbildningar" t.ex på de institutioner som erbjuder de 2 kurserna, länkar ovan... om ngn är mycket insatt i den frågan som du ställer, så är det studievägledare på just de institutionerna (förutom de som på Socialstyrelsen beviljar olika med.behörigheter).
    Även Vårdförbundet borde ge svar på exakt vilka kurser du behöver läsa... Se t.ex info på vardforbundet.se/rad-och-stod/regelverket-i-varden/forskrivningsratt/forskrivningsratt-sjukskoterskor

    ______
    och på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=sjukdomslära - se en lista som kommer fram om man söker på "Sjukdomslära" - endast kurser/med framtida starter.