Millie

    Jag har inte ett gymnasieexamen eftersom jag ej gjorde gymnasiearbetet. Däremot gick jag på folkhögskolan i ett år, kompenserar det ut varandra? Jag vill nämligen börja plugga på högskolan/universitetet snart. Är jag behörig trots att jag inte har någon gymnasieexamen eller får man det när man går folkhögskolan? Är osäker eftersom jag aldrig gjort/ skrivit ett gymnasiearbete. Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Millie,

    med OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en Folkhögskola - har du grundläggande behörighet till högskoleutbildningar. Alltså, att "ha gått" på folkhögskola, räcker inte - utan du måste få ut Omdöme om grundläggande behörighet;
    om din högskoleutbildning kräver även särskild behörighet, måste du även ha godkända betyg i de kurser som just krävs för särskild behörighet till just den högskoleutbildningen, också.
    Man måste alltid ha Grundläggande behörighet inför högskola; och även särskild behörighet, om högskole/universitetsutbildning kräver det.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Så det gör inget om man inte har gymnasieexamen så länge man har folkhögskolans godkännande? Och sen en annan fråga, vad innebär ”omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola” ? Mvh
    • Julia :

      Var god läs på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Folkhogskola - för Omdöme om grundläggande behörighet läser man på en Allmän kurs på en folkhögskola; utbildningen är 3 år lång på heltid; men om man har goda förkunskaper kan man uppnå omdöme om grundläggande behörighet tidigare, men som snabbast på ett läsår.
      Nivån på Omdöme om grundläggande behörighet kan ligga på en skala - där det högsta möjliga är 4.0. Det går alltså inte uppnå högre omdöme från en folkhögskola än 4.0. "Omdöme om grundläggande behörighet" är Rubrik/Överskrift på det dokumentet man får på en folkhögskola, om man uppnår kraven och kan få ett sådant omdöme.