Annie
    hej!

    Jag har läst matte 1b och 2b pp gymnasiet, och jag har blivit antagen till matte 3bc på komvux, är det samma sak som matte 3c? och efter den kursen kan jag då läsa matte 4? för jag behövet matte 3c och 4 för att komma in på den utbildning jag vill

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,
    om det är matematik 4 som krävs, då är det just MATEMATIK 4 /godkänt betyg/ som krävs, och om du har eller inte har betyg i matematik på nivå 2 och 3, spelar inte någon roll, för att bli behörig - vad gäller matematiken.

    Det finns på nivå 3 två st. kurser matte 3b och matte 3c. Matte 3b är mer inriktad på Ekonomi och 3c - på Naturvetenskap, men i grunden är det "samma kurs". Att komvux i din kommun har hittat på matte 3bc - är det i så fall så (tror jag) att elever som läser 3b och 3c läser tillsammans, för att det är i grunden ändå samma kurs. Fördelen kan vara att i fall man skulle ha läst 3c men ej uppnår kraven för godkänt betyg, kan man kankse ändå få godkänt betyg i matte 3b...

    b-spår anses vara lite lättare att få högre betyg i.

    För dig, som behöver matte 4 betyg, och ej på gymnasiet läste matte 3, kommer inte spela roll vad för betyg du får i matte 3... därför kan du gott läsa den svårare kurs matte 3c för att bättre förbereda dig inför matte 4, tycker jag.

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv