My
    Hej,
    Jag har en yrkeslärarexamen och en specialpedagogexamen. Jag skulle vilja bygga på med en master i utbildningsvetenskap eller liknande. Måste jag läsa en magister först eller räknas min specialpedagogexamen som en magister, så jag direkt kan läsa en master? Tack så länge!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej My,
    som regel läser man antingen magister eller master. Efter 3-årig högskoleutbildning (t.ex kandidatexamen eller yrkesexamen) kan man söka till magister (ettårig utbildning på avancerad nivå) eller till master (2-årig utbildning).
    Det bästa är dock att du tar den frågan med Antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa en ny utbildning. Det är deras bedömning ang.din behörighet som kommer att gälla (oavsett vad ngn annan skulle svara till dig).
    vänligen
    ANNA