Quavo
    Blir jag om jag har F i Historia, Geografi, och Franska ?

    Jag passerade alla andra ämnen.
    Tackar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    du kan själv se vad behörighet till olika gymnasieprogram består av - här>>.

    För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet (NA) ellerTeknikprogrammet (TE) krävs att man har godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik.

    Om du uppfyller de kraven /ovan/ då är du behörig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Kan det också vara Idrott, Hemkunskap osv ?
    • Julia : För behörighet till ett högskoleförberedande nationellt svenskt gymnasieprogram krävs det att ha minst 12 godkända betyg från grundskolan. Av de 12 ämnena måste tre stycken alltid vara: svenska, engelska och matematik. De resterande 9 ämnen är det olika till olika program. Du frågade om "naturprogram". Jag tror du menar Naturvetenskapsprogrammet. Och i så fall måste du av de 9 ämnena ha godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen. :)
    • Julia : Om du med "naturprogrammet" menar Naturbruksprogrammet - https://www.gymnasieguiden.se/program/NB - då krävs det totalt 8 godkända ämnen, av dem svenska, engelska och matematik + 5 valfria ämnen.