Anonym
    Hej!
    Vad är det för kurser man behöver ha läst för att bli behörig till yrket brandman? Har försökt googla runt men inte hittat något. Jag går restaurang och livsmedelsprogrammet så vilka kurser är smartast att välja till mitt individuella val om jag senare vill kunna bli tex brandman/polis? Vet att jag inte kommer hinna läsa in all behörighet på gymnasiet utan måste läsa till lite i efterhand.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alida,

    för behörighet till utbildning "Skydd mot olyckor" som leder till yrket Brandman >, behöver du få
        Examen från yrkesprogram
        samt lägst betyg E i:
        - Svenska eller Svenska som andrarpåk 2
    och
        - Samhällskunskap 1a1 och 1a2 eller 1b.

    ***

    Vad det gäller yrket Polis >, så krävs det godkända betyg i Historia 1b, Svenska eller svenska som andraspråk 3 och Engelska 6.

    Alla elever har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet - dvs svenska 2, 3 och engelska 6. Säg till om det på din skola bara , så lägger SYV in de kurserna in i din studieplan.

    Se i programplanen för RL > - och du ser att man läser lite för lite Samhällskunskap och Historia för att bli behörig till polis- och brandman-utbildningar.
    Men det är inte mycket som fattas. Om du inom Individuellt val läser Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 - och för övrigt läser svenska 2, 3 och eng6 - kan du mycket väl bli behörig redan på gymnasiet, utan att behöva komplettera efteråt.

    • : Hur går jag tillväga då menar du? Alltså med att läsa Svenska 2,3 samt Eng 6 för övrigt för de kurserna ingår ju inte i RL.
    • Anna : Alla elever på alla yrkesprogram HAR RÄTT att läsa svenska 2, 3 och engelska 6. Om du går till SYV på din skola och säger att du vill läsa dem kurser, så är skola skyldig att se till att du får läsa dem. Du kan läsa dem inom programmets 2500 poäng ELLER som U-kurser, utökade, som Exatrakurser, utöver dina heltidsstudier. Om din skola säger någonting annat, så har din skola fel - för du har rätt att läsa dem. Men du måste säga det till SYV på din skola. Du har rätt att läsa dem OM DU VILL LÄSA DEM; det är på yrkesprogram frivilligt.
    • : Tack så jätte mycket för svaren! Ska boka tid med min syv på en gång!
    • Anna : Bra, gör det. och Lycka till med dina studier! :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du inte vill läsa på mer än heltid, dvs läsa U-kurser, utöade /extrakurser/ - gäller det på RL-programmet att välja Engelska 6 inom programfördjupningen och Svenska/Svenska som andraspråk 2 och 3 som kurser inom det Individuella valet.
    Men om du vill läsa Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 för att bli samtidigt behörig till polis och brandman utbildningar, kan inte du undvika att läsa 100 poäng utöver programmets 2500 poäng. Det är inte mycket extrastudier - endast 100 poäng /det är heltidsstudier på heltid på 5 veckor, spridda under ett eller 2 år på gymnasiet... det märks inte så mycket/.
    Du kan visa mitt svar för SYV på din skola, om du tycker det blir svårt för dig att förklara för SYV-en vad du vill och varför.

    LYCKA TILL!