Hej Eva,

    Läkarprogrammet kräver SärskiId behörighet i form av godkända betyg i fysik2, kemi2, bioIogi2 och matematik4. Det är gamIa gymnasiekurser FysikB, KemiB, BiologiB och MatematikD.

    Ingenjör>> är det inte en skyddad titel och man kan utbilda sig till Ingenjör på diverse olika stäIIen, t.ex på yrkeshögskoIa. Även på gymnasiet kan man bli Gymnasieingenjör genom att läsa det tekniska fjärde året. Om du menar Högskoleingenjör eller Civilingenjör, då är det högskoleutbildningar som ställer specifika behörighetskrav. Civilingenjörsprogrammet kräver att man har godkända betyg i fysik 2, kemi2 och matematik4. Högskoleingenjörsutbildningar kräver ofta fysik2, kemi1 och matematik 3. Men kraven på de olika ingenjörsutbildningar på högskoienivå kan variera något - och det finns vissa program som kräver matematik 5 och det kan även tillkomma andra krav. Man får titta lite närmare på just den utbildningen som man är intresserad av.

    Mitt råd är att visa betygen på komvux och SYV får bedöma vad de betygen som ingick i ekonomiprogrammet motsvarar i dagens kurser och sedan gör man en studieplan på hur man kompletterar för att få rätt behörighet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Hej igen,

    på "dagens" Ekonomiprogrammet finns det två inriktningar - på inriktningen ekonomi läser man upp t o m matte 3 och på inriktningen Juridik - t o m matte 2.

    Fysik, kemi och biologi läses inte, i alla fall inte som Obligarotiska kurser. Det är dock inte omöjligt att läsa mer matte eller läsa fysik, kemi och/eller biologi som valbara kurser. I Programplanen för Ekonomiprogrammet>> kan man se vilka kurser som får läsas som valbara inom Programfördjupningen. Inom Individuellt val får man läsa vilka kurser som helst /från de som skola kan erbjuda/.

    Inom programfördjupningen får man på Ekonomiprogrammet läsa t o m Matematik 4. Inom Individuellt val fyms t.ex biologi 1 och Kemi1 eller Kemi1 och 2, eller Biologi 1 och 2.

    En kurs Fysik 1a är på 150 poäng och fysik 2 är på 100 poäng.

    Rektor kan också bevilja läsa Utökade kurser, dvs utöver heltid - och då kan man, teoretiskt sett, läsa allt som krävs för läkarprogrammet, men det blir rätt så mycket utöver heltid.

    Om vi säger att din son läser upp t o m matte 4 inom programfördjupningen och kemi1och 2 som kurser inom Individuellt val - då återstår det Biologi1och 2 och Fysik 1 och 2 - det är 450 poäng extra, utöver programmets 2500 poäng.

    450 poäng läser man på komvux på heltid under en termin.

    Komplettera efter gymnasiet kan man

    1. genom att läsa på komvux

    2. genom att läsa på ett basår på högskolan (eller på en bastermin)

    3. genom självstudier och efterföljande prövningar>>.

    • : Tack för svar!
    • : Är det något i stil med ett naturvetenskapligt basår på Komvux som skulle kunna fungera för att läsa in dessa ämnen?
    • : Och förresten, min fråga gäller min son som är intresserad av att läsa ekonomiprogrammet, så vad skulle gälla efter att ha gått ekonomiprogrammet i dagen läge. Jag tror att jag fick svar på frågan om jag skulle vilja komplettera min utbilding, så är inte fallet.
    • Anna : Bra att du förklarade att det gäller din son. :) Skriver nu ett utökat svar.
    Läs alla kommentarer