Lovisa
    Hej igen!
    Jag står fortfarande och väger mellan samhällslinjen och estetiska linjen (bild och form) på gymnasiet. Min fråga är; Om jag går estet och lägger till matte2 plus moderna språk, får jag samma behörighet till högskola som om jag hade gått sam då? Kan jag t.ex läsa ekonomi/stadsplanerare eller andra sam-ämen på högskolan då?

    Jag har nämligen hört vissa som säger att jag får exakt samma behörighet och att jag inte behöver oroa mig för att "stänga dörrar" medan andra säger att det är massor av kurser som jag kommer missa om jag går estet på gymnasiet. (Jag har verkligen ingen aning om vad jag vill göra i framtiden och det skulle därför vara bra att inte specialisera sig så mycket redan i gymnasiet! )
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    För att läsa ekonomi på högskola krävs det ofta matte 3 men det kanske du kan läsa på ES också.

    om du absolut inte vet vad du vill göra efter gymnasiet, välj det som är roligast dvs det som du vill läsa, detta för att om man trivs och mår bra, lär man sig mer och får högre betyg.